Sunday, September 25, 2022

Vol. 4

Bersempena ulangtahunnya yang ke 50 pada hari ini, 25hb September... 


Black Sabbath - Vol. 4 (1972)

Teringat kata-kata Malmsteen, muzik heavy rock ketika beliau membesar di Sweden di tahun-tahun 70an adalah Deep Purple. Black Sabbath bagi beliau adalah zaman Dio. Saya rasa pengalaman beliau di Sweden tak jauh beza dengan pengalaman saya ketika membesar di Johor Bahru. Muzik rock ketika saya kanak-kanak di penghujung 70an adalah Deep Purple. Memang tak jumpa sesiapa yang dengar atau memiliki apa-apa rilisan Black Sabbath sehiggalah zaman Dio (Heaven and Hell - 1980).


Disebabkan itu, saya sememangnya kurang pendedahan terhadap album-album Black Sabbath di zaman Ozzy. Mula mendengar kesemuanya hanyalah ketika zaman MP3 (penghujung 90an). Vol. 4 adalah antara yang saya dengar tetapi tidak meninggalkan kesan. Untuk penulisan kali ini, saya cuba untuk mendengarnya sekali lagi.

Ternyata ianya sekali lagi tidak memberikan kesan untuk saya. Tidak pada penghujung 90an dulu dan tidak juga pada masa sekarang. Jangan salah anggap. Bukan nak kata yang ianya tak bagus. Tetapi ianya adalah sesuatu yang tak kena dengar selera. Saya sememangnya agak susah nak masuk dengan muzik yang berentak doom. Majoriti lagu-lagunya walaupun sound gitar Iommi agak berat tetapi ianya agak meleweh. Paling tak boleh tahan adalah lagu "Changes". Teringat ketika mendengar lagu ini di dalam kereta bersama isteri. Ianya memberi pandangan pertama kepada beliau yang begitulah muzik Black Sabbath....Nampak ganas tapi meleweh...hahaha...



Secara keseluruhannya ia bukanlah sebuah album akan selalu saya dengar. Cdnya pasti akan kembali terperuk dalam rak. Namun begitu kerja gitar Tony Iommi di dalam album ini adalah sesuatu yang patut dipuji. Power!


No comments:

Post a Comment