Friday, April 14, 2023

Rawak - Trouble Walkin'

Rawak adalah cd/lp yang dibeli secara rawak yang tiada perancangan awal tetapi dibeli bersama-sama dengan cd/lp yang memang dicari kerana ianya secara purata akan dapat menjimatkan kos postage dan adakalanya percuma...

Ace Frehley - Trouble Walkin' (1989)

Ada pilihan samada membeli ini atau Frehley's Comet (1987). Tetapi percubaan mendengarnya di spotify akhirnya memilih yang ini. 

Touble Walkin' bersesuaian dengan tahun ianya dikeluarkan mempunyai pengaruh Glam/Hair Metal yang kuat. Ianya lebih berat dari album sebelumnya. Malah Sebastian Bach, Dave Sabo dan Rachel Bolan dari Skid Row turut menjadi penyanyi latar untuk lagu "Back to School"

Dulunya tak mengambil tahu sangat tentang Ace. KISS yang betul-betul saya dengar adalah zaman Mark St. John (Animalize) dan kemudiannya Bruce Kulick. Saya tak merasakan yang Ace adalah shredder. Ketika itu saya lebih gemarkan band-band yang mempunyai gitar shredder. Kemudiannya bila saya mula mengumpul cd-cd KISS baru saya dapat menghargai beliau.

Tak rasa pun yang album ini popular. Tetapi lagu cover dari ELO, "Do Ya" sedap. Dan mungkin juga "Hide Your Heart" versi Ace lebih menarik dari versi Paul Stanley dalam album KISS - Hot In The Shade (1989)...


2 comments:

  1. aku mula-mula baca tajuk ingatkan Rawak tu nama band

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sajer jer tetiba timbul idea rawak...pasal kebelakangan ni banyak pulak terbeli cd/lp yang jenis macam ni... tak cari tapi TER beli...hahaha...

      Delete