Tuesday, May 9, 2023

Gila Format - Samarkand

Antara "wish list" untuk dimiliki dalam bentuk piring hitam yang akhirnya tercapai. 

Bloodshed - Samarkand (piring hitam keluaran semula - 2023)

Samarkand tidak perlukan pengenalan. Ianya adalah salah satu album terbaik hard rock / heavy metal yang pernah dihasilkan. Period!

Sound piring keluaran semula ini bolehlah dikategorikan sebagai boleh tahan. Dengan sumber asal yang terhad, mungkin ini yang terbaik kita boleh dapat. 

Kalau ada isu yang hendak di ketengahkan pun cuma gambar cover yang tidak menggunakan gambar asal (seperti cover kaset) dan sedikit ganguan pada awal lagu Satria Mega. (Saya mencuba dengan 2 pemain turntable. Satu "jumping" dan satu lagi sekadar menghasilkan bunyi "tap")

Kini lengkaplah sudah gila format. Seperti gambar di bawah, kiri atas adalah cd cetakan pertama 1997, kanan pula cd rilisan semula 2015 dan bawah adalah kaset asal 1987.


Tetapi yang pastinya, harga piring hitam sebegini semakin mahal. Mungkin ada benarnya kata-kata "hobi kami mahal". Muzik secara fizikal bukanlah sesuatu yang mampu dimiliki oleh semua orang. Semakin mahal harganya semakin generasi baru menjauhkan diri. Tak hairanlah kalau format begini semakin dilupakan.

Muzik secara fizikal sudah menjadi satu cabang hobi dan kenangan silam. Dan membeli kenangan itu sememangnya sesuatu yang semakin mahal…😞



2 comments:

  1. betul, CD pun semakin mahal... 2010-an dulu harga RM50 boleh dapat original imported US/EU pressing

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang dah tak ada pressing tempatan...murah2 pun kalau imported dah RM80 ++

      Delete