Friday, December 8, 2023

EZO

Lagi album lama yang baru berpeluang untuk beli...


E.Z.O - E.Z.O (1987)

Dulu tak berapa nak ambil tahu sangat pasal mereka. Tak ada kawan yang beli kasetnya menyebabkan tak berpeluang untuk mendengar muzik mereka secara betul. 

Ketika zaman internet dan MP3, ada juga mendengarnya secara sambil lalu. Tetapi disebabkan pada ketika itu sedang kemaruk dengan genre yang lain, muzik sebegini tak berapa nak masuk ke dalam kepala. Lagu-lagu mereka yang kebanyakannya berinsipirasikan rock 70an yang bukanlah mainan telinga untuk saya.

Cuma kebelakangan ini rasa terpanggil untuk mendengar semula band-band seperti mereka. Tambahan pula album ini adalah antara album yang disebut-sebut sebagai "underated" atau "hidden gem" bagi peminat hair/glam metal.

Setelah mendengarnya secara betul, ternyata saya sedikit tersilap. Walaupun memang betul ada pengaruh 70an yang kuat tetapi ianya tak lari jauh dari sound band-band hard rock dan glam/hair metal pada zaman tersebut. Permainan muzik mereka sememangnya cemerlang. Tak pelik lah kenapa Gene Simmons berminat untuk menerbitkan album mereka.

Mereka bersama-sama dengan Loudness adalah antara band Jepun yang berjaya menembusi pasaran antarabangsa. Malah vokalis dan drummernya juga pernah menganggotai Loudness selepas dari ini.

Cumanya bagi saya lagu-lagu mereka tidak cukup konsisten. Ada yang bagus dan ada yang biasa-biasa sahaja. Tetapi jika anda peminat era glam/hair metal, ini adalah antara yang patut didengar.



1 comment: