Thursday, June 20, 2024

Ziet Giest

Mendengar semula...

M.A.Y - Ziet Giest (1992)

Antara album MAY yang dulunya tak pernah dengar. Hanya tahu lagu Meniti Suratan. Ini adalah zaman yang saya hampir zero dengan muzik rock melayu.

Mendengar temubual Yantzen dalam podcast “Hubungan Rambang Ad Samad” di youtube menyebabkan terpanggil untuk mendengarnya. Ini adalah satu lagi album reissue yang dibeli hanya sekadar untuk hiasan di rak. Maklumlah bila album yang tiada kenangan memang rasa nak dengar tu amat kurang.

Zeit Geist adalah album pertama Yantzen Bersama MAY. Saya baru tahu yang bahagian gitarnya dimainkan oleh Arwah Samad. Malah kesemua album MAY dizaman Yantzen khabarnya dimainkan oleh arwah.

Saya kurang pasti kenapa Abu tidak terlibat ketika seissi rakaman. Dan khabar lainnya juga mengatakan yang beliau juga tidak bermain dalam album-album MAY yang lainnya. Maafkan kalau saya tersilap. Tetapi kalau dengar perbezaan sound gitar di setiap album memang mungkin ianya benar.

Saya bersetuju dengan apa yang Yantzen suarakan dalam seissi wawancara tersebut yang beliau mahukan muzik MAY yang tidak jauh berubah dari zaman sebelumnya. Zaman Mus terutamanya bermula dari album Hakikat (1989), MAY mempunyai beberapa lagu yang bercirikan thrash. Dan album ini cuba untuk mengekalkannya.

Secara mudahnya boleh lah dikatakan yang album ini adalah cubaan Arwah Samad untuk memainkan riff dan sound thrash. Namun mungkin ianya bukanlah jiwa beliau, saya dapat rasakan feel Warren DeMartini / Robbin Crosby di dalam lagu "Visions of Emotion" dan Loudness di dalam lagu “Obsession"

Namun begitu rasa Rusty Blade tetap ada. Vokal Yantzen didalam lagu-lagunya “heavy” ciptaan beliau memang sudah sinonim dengan bunyi Rusty Blade. Cuma saya agak keliru dengan vocal didalam lagu "Resah". Lengok nyanyiannya betul-betul berbunyi seperti Mus. Tak macam Yantzen.

Secara keseluruhannya bagus terutamanya lagu-lagu yang berentak rancak.


No comments:

Post a Comment