Tuesday, December 23, 2008

Gitar Hero

Asyik bermain PS2 Guitar Hero membuatkan aku terpikir nak post pasal guitar hero ni...ini adalah antara guitar hero aku dari dulu sampai sekarang...walaupun aku mmg la takder bakat bermain gitar... :D




Yngwie Johan Malmsteen

Ist time dengar album Marching Out...aku terus minat giler kat mamat ni...solo yg laju dan teknikal tambahan pulak lagu2 dia yg bergenre neo-classical metal (antara pioneer genre ni kot).Beliau adalah antara sebab aku minat gitar..membesar di era 80an...mat rock mana yg tak terpengaruh ngan Malmsteen..4 album awal beliau mmg fav. aku..Rising Force,Marching Out,Trilogy dan Odyssey.

Lagu2 macam Black Star,Far Beyond The Sun,I'll See The Light Tonight,You Dont Remember I'll Never Forget,Liar,Queen In Love,Hold On,Deja Vu...dan banyak lagi ahh kalau nak sebut...memang aku suka la..sekarang kalau sesekali dengar...teringat2 zaman sekolah dulu...

Walaupun banyak org kata Malmsteen bosan...balik2 stail sama dari dulu sampai sekarang...kena pulak zaman anti gitar hero mcm sekarang ni...tapi itu la identiti beliau..bukan senang woo nak main laju camgitu..berdarah jari nak praktis...tapi bagi aku...walaupun minat aku dah berkurangan...tak macam aku bebudak dulu...tapi aku tetap follow album2 baru dia...beliau tetap seorang gitar hero kepada seorang budak belasan tahun yang membesar di tahun 80an macam aku...

tapi dalam banyak2lagu Malmsteen...lagu yang paling aku suka ialah I Am A Viking...memori zaman sekolah banyak ada pada lagu ni...terasa macam nak cari balik gitar kapok aku yang tersimpan kat bawah katil kat kampung...hisss..


layannnn...



“I don't personally know Michael Angelo or his music, but regarding contests and who is faster or whatever. It doesn't interest me. Trying to determine who picks more notes per second is ridiculous. What is important is the quality of the music and how well it speaks to fans who love it.” - YM


ada banyak part lagi ni..ramai aku punya gitar hero...bersambung di part 2 nanti..

6 comments:

  1. "The day Jimi Hendrix died, the guitar-playing Malmsteen was born"

    ReplyDelete
  2. album wise, marching out memang best. dan Odysyess ( sori tak tahu spell ), tapi Malmsteen tak suka album tu dah pasal dia kutuk2 Joe Lynn Turner tulis lagu pop. Gaduh kot dorang dua.

    tapi aku nye peberet, u dun remember i never forget haha.

    first time dia main spore kat expo, aku rasa lama betul gig tu dua jam lebih. Dan of course ada I Am A Viking tapi setengah je.

    ReplyDelete
  3. gua suka lagu crucify tu..feeeeeellll.

    ReplyDelete
  4. hensem mamat gitaris nih bro. gua lama betoi mau belaja men gitar tp tade sapa mau ajar. cis.

    ReplyDelete
  5. I am a viking memang kvlt punya lagu. Gua dulu beli video Malmsteen tu versi Speedy Video. Tapi kualiti gambar macam grainy maybe pasal video tape.

    Gua bersama lu bro... walaupun orang kata Malmsteen ni sama je, tapi tiap2 album dia best maksudnya walaupun tau tak banyak beza tapi sentuhan dia berhantu.

    ReplyDelete
  6. eddie...
    wa tak minat Hendrix arr..mungkin bkn zaman wa kot...

    deaf...
    Odyssey mmg album paling komersil pop pun...sayang dia turun Spore masa wa dah tua...dah tak larat nak tgk konsert...hehe..

    rajarock...
    wa lebih ingat dan feel lagu2 yg lama la..

    Cikgu Wiween...
    jangan terpedaya...tu gambo masa dia memuda...sekarang dah gemuk la...hahaha...

    Abang Ben...
    Bro..wa pun ada VHS tu...sama macam Maiden...Malmsteen tetap ngan cara dia..tak kira apa zaman pun...tak macam Metallica kan..huhu..

    ReplyDelete