Thursday, January 22, 2009

Around The World In Spandex

Agak lama jugak aku tak membaca buku...satunya aku agak sibuk kebelakangan ni dan keduanya aku tak terjumpa buku yg boleh menarik minat aku untuk membaca tapi bulan lepas semasa killing time tunggu wife aku balik kerja...aku terjumpa buku ni di MPH dan tanpa banyak cerita aku terus beli.



Untuk sesapa yg tak tau..Chris Jericho ini adalah salah seorang ahli gusti terkenal WWE...dan ini adalah sebuah buku autobiography beliau. Aku memang minat membaca buku2 autobiography...novel2 biasa tu aku kurang sikit...cuma karya2 Stephen King dan John Grisham jer la aku banyak follow..tu pun sekarang dah tak berapa...tak der masa nak membaca...



Zaman bebudak dulu aku memang minat giler wrestling ni...zaman WWF,NWA..dengan Hulk Hogan, Ultimate Warrior, Bret The Hit Man Hart, British Bulldog dll...boleh katakan rancangan wrestling kat tv boleh jadi acara keluarga ahh...bapak aku mmg minat wrestling...so kalau rancangan wresling muncul kat tv satu family berkumpul...bukan senang nak dapat satu keluarga berkumpul sama2 tgk tv kan...kecuali cerita P.Ramlee kot..hehe..



Chris Jericho ni salah seorang superstar wrestler zaman selepas era Hogan la..yang menariknya si Chris ni...dia ni bukan sahaja wrestler tapi dia jugak seorang Mat Metal...so...bagi seorang peminat metal macam aku...ada plus point la bila baca buku ni kerana bukan saja dia cerita macamana dia jadi wresler tapi dalam masa yg sama along the way tu dia citer kisah2 dia sebagai peminat metal...kena pulak umur dia yg hanya setahun lebih tua dari aku...so banyak kisah2nya yg boleh relate kat aku la.

Nama stage dia Jericho tu pun dah mengingatkan aku kepada kump Helloween dan rupa2nya tepat jangkaan aku...sememangnya menurut buku ini nama tersebut sumber inspirasinya memang dari album Helloween "Wall Of Jericho".Dengan penampilan rambut blonde panjang (nak ikut kump Nelson?..katanya..) dan warna pakaiannya hitam kuning (ikut uniform kump. Stryper)...lawaknya dia cakap tak sapa mat metal true yg berani nak ngaku minat Stryper...hahaha...

Buku ni menceritakan kisah hidupnya untuk menjadi bintang WWF dari beliau berusia 8 thn...menonton rancangan wrestling di TV bersama2 neneknya di Winnipeg, Canada...kemudiannya menonton wrestling secara live bersama2 bapanya...mengikuti Hart Brothers Wrestling Camp semasa remaja hingga dia menjadi wrestler di Mexico,German,Japan,ECW,WCW dan hingga dia berjaya mengikat kontrak di Vince McMahon's WWF (sekarang dikenali sebagai WWE).

Tapi kat sini aku malas nak citer pasal karier wrestling dia ( tu korang pergi beli dan baca sendiri la...hehe...)tapi aku nak petik kisah pasal metal dia...antaranya...dulu dia peminat Beatles...tapi asik tgk awek2 yg dia dok berkenan pakai baju iron maiden,judas priest...dia pun terjebak...sama la...kita semua bermula dari poser...hehe..dan satu lagi yg lawak...masa zaman dia sekolah...ada satu rancangan tv interview dia pasal Bryan Adam...nak masuk tv punya pasal..dia cakap Byran Adam bagus...tapi bila rancangan tu keluar kat tv...dia kena kutuk poser...pantang mat metal canada cakap Bryan Adam bagus....hahaha...nak pulihkan imej metal...dia buat band metal kat sekolah...hmmm nampaknya...tak kira canada ker malaysia ker...topik pasal poser ni tetap serupa dikala muda2...hahaha...


kalau korang perasan dia pakai t-shirt Iron Maiden tu..


Ada jugak dia citer jumpa rockstar...jumpa Lars Ulrich...sebenarnya selisih ajer...kalau itu dikira jumpa la...hehe...dan masa bergusti kat Jerman dapat tengok konsert Gamma Ray,Saxon,Accept,Manowar,Morbid Angel dan sapa lagi kalau bukan Helloween dan dapat berborak pulak dgn Michael Kiske(antara 3 orang penyanyi paling dia minat)

Dan masa kat Jepun...lawaknya dia nak tunjuk terer citer pasal Loudness ...tapi masa tu thn 90an...kena gelak je...Mat Metal Jepun zaman tu layan X-japan...dan tak lupa juga cerita dia pasal cd japanese pressing ...seronok pasal japanese pressing ni ada bonus lagu...poster dan memacam yg tak ada kat US.

Sedikit info pasal Cris aku cedok dari wiki...Dia ni selain bergusti dia pun ada band Metal (dah release beberapa buah album pun) yg ditubuhkan bersama gitaris kump Stuck Mojo (Rich Ward) iaitu Fozzy dan dia sebagai vocalist tapi sebenarnya sebelum bersama Fozzy beliau adalah pemain bass dan sentiasa travel bersama gitar bassnya dan pernah membuat bepuluh demo semasa beliau di Canada...dia jugak selalu muncul kat rancangan2 VHI contohnya "40 Greatest Metal Songs" and "HEAVY: The Story of Metal sebagai commentator dan jadi guest appearance utuk Album Dream Theater - Systematic Chaos dlm lagu Repentance dan terlibat menyanyi dalam Iron Maiden tribute album Numbers From The Beast untuk lagu The Evil That Man Do.

Dan yang paling menarik tentang buku ni bagi aku adalah gaya ceritanya yg santai dan lawak (banyak part yg aku ketawa tersengih2 baca buku ni)...So aku rekomen la buku ni...tak semestinya anda peminat wrestling baru enjoy baca...yg tak minat pun aku rekomen baca...banyak buku autobiography yg aku dah baca...tapi yg ni memang buat aku tak nak stop...rasa macam nak abiskan malam tu jugak.




kabarnya beliau akan membuat sambungan buku ni dgn tajuk Undisputed Attitude (slayer eh?)...yg akan dikeluarkan pertengahan 2009 ni...hmm nampak gayanya nak tunggu paper back mau thn 2010 baru sampai Malaysia kot...

Dan oh ye...pada sesapa yg masih tak tau lagi...wrestling tu memang berlakon...jangan tak percaya...aku pun kecik2 dulu tertipu...hehehe...

12 comments:

  1. Kan kalo hentak tuh, sampei sakit badan. Kerusi buleh pecah lagi. Itu belom dia silang 4 kaki lu lagi.

    Betol, ah. Mana ada tipu. Lu saja je nak bedek orang.

    :)

    ReplyDelete
  2. dulu abah gua minat beb dgn ultimate warrior, hogan dan mendiang big boss man, sejak2 dia tau wrestling tu lakonan, terus dia tak tgk dah...

    gua minat triple h, hoo... entrance masuk lagu motorhead tu...

    sekarang?
    boleh blahh...

    ReplyDelete
  3. Wrestling???...kenangan gua masa tahun 80an dulu...kalau nak makan kat Benteng(KL tu)..mesti cari gerai yg pasal video Hulk Hogen...dulu tak de astro...hehehe!!!

    ReplyDelete
  4. wrestling adalah satu sukan yang menghiburkan. walau lakonan dan tipu, ia tetap mendebarkan. haha! kalo tak ada bende nak layan, gua akan layan wwe kat astro.

    wrestling dan metal adalah tagteam yang sesuai. banyak wrestler menggunakan band metal untuk lagu tema diorang.

    mangoose mcqueen adalah alter ego chris jericho dalam band heavy metal foozy dan menjadi penulis jemputan dalam majalah metal edge "metal is jericho" di awal tahun 2000 dulu.

    ReplyDelete
  5. memang best! Tapi sebab gua memang jenis tak baca buku, so gua kena skip.

    Instead gua suka nengok DVD biography. Sekarang ni artis2 Metal/Rock sambut anniversary selalu ada bonus track cerita pasal band... antaranya Dream Theater, Iron Maiden, Sodom etc...

    ReplyDelete
  6. oh, aku kena dapatkan nih. tapi kat jb macam susah sikit ah. kalau tau kat jb kat mana, kasiktau eh. kalau berani belikan dan aku bayar balik berserta postage ke jb.

    cris antara yang aku minat selain arwah eddie, arwah toothferries, cactus jack...

    oh, macam eddie mati, aku down separuh hari, bual dengan opis mate, diorang kata tak kenal, lagi aku down...

    yeah, it just act,
    but the hazard is real...

    ReplyDelete
  7. RST,Jamez...
    iskh..tu arr wa dah konpius ni...adakah chris menipu gua...muahahaha...siak arr lu org..

    Eddie...
    Tripple H memang best..tapi best lagi WWE diva tu..hehe..

    Sham...
    Dulu bukan gerai ajer...rewang keja kawin pun bantai pasai wrestling...

    Gayour...
    wa pun selalu tertengok kat astro..hehe..

    Abang Ben...
    Nak cari dvd tu yg masalahnya kat malaysia ni

    Errk,kenyang...
    wa beli kat jb la ni..MPH City Square..tak tau le ada tak lagi..masa wa beli pun ada sebuah ni aje..

    ReplyDelete
  8. aku pernah tampal scan majalah wrestling WWE , dekni buat full report untuk Maiden nye show
    last year kot

    ReplyDelete
  9. Gayour...gua setuju dgn lu pasal wrestling dan metal...memang perfect match..wrestling tu memang based on script but the stunt and acrobatics are real.

    We need to watch intellegently though.There are always reason behind the script.

    Gua memang minat WWF ni until today.Bagi gua macam tengok wayang...tapi now wrestler dan script dah tak hebat macam zaman hulk hogan dan ultimate warrior dulu.

    Bro Berteromber..lu punya topics memang serasi la dgn gua..class

    ReplyDelete
  10. thanks for visitng my page dude. Memang buku ni beh bro..

    ReplyDelete
  11. aku pun minat gak wrestling dari dulu smpi skrg. ramai org kata wrestling tu lakonan semata2, tp dorg silap... wrestling sbnrnya adalah OPERA, mcm org buat show kat theater, xde cut @ repeat... everything goes. cuma skrg dah xbrapa best sbb skrip dorg kita bleh agak

    yup, chris 'jericho' irwin ni pun aku minat, sama ada dlm wrestling atau dlm fozzy... dorg byk main lagu2 cover maiden, wasp, scorpions

    bro gayour:
    wrestling + metal = epic!
    triple h + motorhead = ngam gila!
    pasal triple h la aku minat motorhead >:) lagu2 motorhead dlm wwe - the game, line in the sand, the king of kings

    errk, kenyang:
    yup, aku pun down jugak time eddie guerrerro mati, sama mcm kes tragis chris benoit

    ReplyDelete