Friday, February 26, 2010

Elizabethtown

Dari idea Zan tempohari...aku ingat nak review satu filem muzikal yang aku suka...tapi disebabkan pengaruh cerita romantik komedi dari blog Portdy tempohari kuat berbeno...akhirnya aku pun ter"seluar koyak main cinta..." la pulak...hahaha..

Ingat nak buat The Spinal Tap...kembur2 dvd lama terjumpa dvd ni pulak...akhirnya terlayan cerita tahun 2005 ni...Elizabethtown



Awalnya dulu tengok cerita ni pasal 2 sebab...pertama pasal ni filem Cameron Crowe beb...semenjak Singles aku memang ketagih citer2 dia...Keduanya dah tentu2 pasal kirsten Dunst...nak kata cantik sangat minah ni tak jugak...tapi tak tau la...muka dia macam ada something la..macam misteri skit..tu yang aku jatuh cinta tu...hahaha...tapi kalau untuk orang pompuan...macam Portdy punya Meg Ryan...tarikan utamanya dah tentu2 la Orlando Bloom kan....



Tapi bila dah tengok abis cerita ni...tak tau la...ada macam satu perasaan feel good pulak...aku kalau tengok movie takder perasan boring..nak forward...tertido..tu kira movie tu best la pada aku...tu yang jadi aku minat cerita ni...nak kata romantik komedi 100% pun tak jugak...ada jugak ciri2 road movie skit...ada rock sikit...biasala Cameron Crowe kan..


adegan bergayut talipon sampai ke bilik tido ni buat aku terkenang2 zaman memuda pulak :P

Lakonan Kirsten Dunst macam biasa...memang menyakinkan...cuma aku kurang minat Orlando Bloom ni..tapi dalam cerita ni agak menjadi jugak la "kimia" antara mereka berdua..Tepat jugak pilihan Cameron Crowe walaupun watak asal tu sebenonya diberi kepada Ashton Kutcher...malas pulak aku nak cerita pasal sipnosis dia...aku cut n paste je la...

Drew Baylor (Orlando Bloom), once a rising star at a leading athletic shoe company, has just fired due to the overwhelming failure of his design for a sneaker and the $972 million loss his cimpany suffered because of the fiasco. As if that wasn't bad enough, things get even worse. Drew receives a phone call informing him that his father has passed away-and now, he must get on a plane for Elizabethtown,Kentucky to retrive his father's remains.
On the plane ride, Drew meets Claire (Kirsten Dunst), a flight attendant and unstoppably positive woman who changes the course of his life. It is in Kentucky that Drew comes to learn the breadth of his father's life and his own family roots. Drew, with the help of Claire, submits to discovering the possibilities for his own destiny. A love letter to the resilience of the life force. "Elizabethtown" is a charming,music-filles journey that proves amazing things can happen when you least expect them.





Ini antara scene yang paling aku suka dalam movie ni....sepupu Drew dengan tribute bandnya perform lagu Free Bird dari Lynyrd Skynyrd...tak kira apa berlaku pun...the show must go on...so rock n roll beb!..best...
(untuk Ijau...Explorer tu beb!)

So sesapa yang bosan nak layan cerita tembak menembak stereotypes...kesan CGI melampau...hantu yang tak seram...cerita2 yang tak masuk akal...lawak ketuk kepala ala2 Prof Iron Maiden...jom layan cerita feel good macamgini...rekomended!

4 comments:

  1. uhuk uhuk tersedak jek dari tadi....

    wa baca review kat majalah FIRST kot yang bagi review rendah untuk citer ni, so masa tu abaikan...

    sekali bro lu review citer ni garing la pulak, persoalan nya mana nak carik daa dvd dia lagi....

    takpa-takpa, malam ni wa try cari kat internet kot2 buleh layan online hehehehe.


    terimakasih encik Bro-teromber;
    Pakar dalam filem jiwa-jiwa yang berselindung disebalik topeng Blackie Lawless. Auuuuu!!!

    ReplyDelete
  2. gua suka cerita ni, gua suka tengok situasi dimana small town when everyone knows who you are, lu adik sapa, anak sapa, duduk mana... gua suka ending dia masa carik awek ni kat pasar tani... gua suka free bird !!!


    gua ada beli dvd cerita ni, 3 in 1... sedang dalam nak tengok filem 'wimbledon' dan 'crazy beautiful' dua2 heroin yg sama...



    gua satu jiwa dgn zan, berteromber dan portdy, muzik memang teras batu, movie layan kongsi gelap, tetapi as a guilty pleasure, we did enjoy some romantic comedy, aren't we guys....???




    ye, gua mengaku gua sedang dalam mood ati berbunga, taman ada rama2 dan kumbang....

    ReplyDelete
  3. Aku tengok citer ni kat Astro je. Tahun lepas kot. Aku suka adegan Kristin dan Orlando bergayut telefon dari malam sampai pagi...sampai sama2 tengok matahari terbit...feeling oiii...memang teringat zaman2 cintan cintun yg tak sesampaian dulu...

    ReplyDelete
  4. gua suka lagu freebird tu jer...nak tgok cite rni...hmm, ntah bile..hehe

    ReplyDelete