Wednesday, June 15, 2011

The Yngwie Malmsteen Collection

Kembali kepada cerita2 album dari tahun 1991...

Apa yang aku ingat banyak jugak band2 kegemaran aku melahirkan album kompilasi pada tahun tersebut...mungkin jugak kerana dekad baru...antara yang aku teringat sekarang adalah Mötley Crüe - Decade of Decadence, Ratt - Ratt & Roll 81-91, Stryper - Can't Stop the Rock dan tak lupa jugak Greatest Hits II dari Queen..

Bila tibanya zaman CD...tahun2 pertengahan 90an...aku mula cuba meng"upgrade" koleksi kaset aku ke bentuk cd...tapi paham2 jer la...zaman tu agak sukar nak cari cd2 rock ni...mana ada internet...mana ada e-bay...kebanyakan yang masuk pasaran malaysia adalah cd2 kompilasi...terutama kalau korang duk di Jb pada waktu itu...kaset banyak la...



Seingat aku cd ni lah cd kompilasi aku yang pertama...The Yngwie Malmsteen Collection...beli pun bukannya di tahun ianya di riliskan (1991)...tapi beberapa tahun kemudian...aku dah lupa bila dan di mana aku beli cd ni...mungkin Salem Power Station Ampang Point kot (kalau ikut sticker kat kaver tu...dah lama bungkus dah kedai ni...)

Malmsteen adalah antara penyebab muda2 dulu aku selalu berangan nak jadi gitar hero dan rockstar...memang antara yang mula2 selain Iron Maiden yang aku berusaha nak upgrade ke cd...tapi tak berjaya...apa yang aku jumpa hanyalah kompilasi ni...kompilasi pun kompilasi la...janji ada....



Tapi aku kurang berpuashati dengan kompilasi ni...walaupun banyak jugak lagu2 wajib Malmsteen ada kat sini...jenis kalau korang tak pernah dengar Malmsteen 80an...album ni kira ok la untuk start...tapi disebabkan kurangnya lagu2 dari album "Marching Out"...album yang zaman sekolah dulu...hampir hari2 aku dengar sampai naik sebati...tambah pulak takdernya lagu favourite aku "I Am A Viking"....aku rasa tak cukup best la kompilasi ni...

Sekarang memang jarang la aku beli cd kompilasi...kerana kebanyakkan band2 yang aku minat aku dah ada setiap albumnya...kecuali la cd kompilasi tu ada tambahan lagu unrealesed track...ataupun mungkin packagingnya yang menarik...kalau tak...tak payah la...kecuali ada orang nak jual aku dengan harga RM10...heheh...



btw...aku ada complete semua album Malmsteen dari era 80an hingga awal 90an...yang latest2 punya macam malas pulak nak kumpul...

4 comments:

  1. dulu...1984, kali pertama gua dengar nama yngwie dan kehebatan beliau yang mengatasi eddie van halen sebagai gitar hero NO 1 dunia!

    hebat hingga ke hari ni!

    far beyond the sun

    ReplyDelete
  2. Generasi muda (ahaks!) macam aku lebih suka album Magnum Opus. Dan jugak Single Gimme Gimme Gimme! malmsteen Cover ABBA,

    ReplyDelete
  3. yang 2 album terbaru tu best gak bro... kembali ke era rock kangkang dulu. Dan ganas.

    ReplyDelete
  4. kaset marching out.

    Legend kaset tu.

    ReplyDelete