Friday, July 12, 2013

Something Wicked

Lagi thrash yang dah 20 tahun


Nuclear Assault - Something Wicked (1993)

Penat nak tulis benda yang sama. Era 90an adalah era nyawa-nyawa ikan thrash. Majoriti yang mengaku thrash telah pun berevolusi. Nuclear Assault juga tidak terkecuali.

Dengan tiadanya watak penting Nuclear Assault, Dan Lilker dan gitarist Anthony Bramante, ramai yang seolah-olah mengabaikan album ini. Tetapi jangan silap. Album ini agak bagus sebenarnya. Mungkin ini bukanlah seperti "Handle With Care". Tetapi jika anda peminat Abang Mus dan menyukai album seperti "Countdown to Extinction", pasti anda mudah memahami album ini. Dari segi teknikal permainannya memanglah Megadeth bukannya lawannya...tetapi dari feel dan soundnya memang menuju ke arah itu. Banyak lagu dan solonya yang betul-betul mengingatkan saya kepada Megadeth. Nampaknya John Connelly adalah mat metal di bawah kem Mustaine...heheh..

Something Wicked adalah salah satu album yang saya cari bila ada masa dan ketikanya saya teringinkan lagu-lagu  thrashy yang melodic dan tidak terlalu laju dan keras. Sesuatu yang saya suka mereka tidak cuba untuk menjadi groove ala Pantera. Nuclear Assault tetap Nuclear Assault walaupun mereka menjadi perlahan.

Track pilihan - "Something Wicked", "Another Violent End","Behind Glass Walls", "No Time".

Terbaik dari East Coast Thrash...hanya ketinggalan sedikit di belakang Anthrax dan Overkill semestinya.




5 comments:

  1. Nuclear Assault masa era 80an memang sedap sound dia..dulu diorang sama standard ngn metallica n megadeth

    ReplyDelete
  2. Nice review bro...walaupun aku bukan mat thrash tapi info pasal band ni sungguh menarik

    ReplyDelete