Monday, August 26, 2013

My Soul is Wet

Ni untuk En Adi Herman. Album yang dah 20 tahun dah.


Mutha's Day Out - My Soul is Wet (1993)

Ketika zaman tiadanya internet, membeli kaset band-band baru adalah melalui cadangan rakan-rakan dan pembacaan. Semuanya adalah suatu proses trial and error. Nasib baik terjumpa yang bagus, kalau tak peram jadi pekasam. My Soul is Wet juga dari proses begitu. Semuanya adalah kerana kes terpengaruh dengan review positif  dari Kerrang.

Review Kerrang terbitan May 1994...dapat 4K tu kira album bagus la tu
Bagi yang pertama kali mendengar muzik Mutha's Day Out hari ini, mungkin anda berangapan mereka adalah klon muzik rap metal ala Limp Bizkit, Linkin Park dan seangkatan dengannya. Tapi sebenarnya mereka telah ujud lebih awal. Malah terlalu awal sehinggakan tak ramai yang sedar pasal kewujudan mereka. Maklumlah ketika album ini diriliskan, demam grunge sedang bermaharajalela.

Sangat jelas pengaruh mereka adalah dari band-band yang pernah merojakkan metal/rock dengan rap seperti Faith No More, Anthrax, Beastie Boys dan mungkin juga Aerosmith/Run DMC. Mungkin bagi band-band tersebut merakamkan lagu-lagu begitu adalah untuk tujuan suka-suka tetapi tidak bagi Mutha's Day Out, My Soul is Wet majoriti lagu-lagunya memang bercorak begitu.


Pada aku album ni ok. Kalau tak, takkan lah aku upgrade ke cd. (kaset asal dah takder, dah hilang) Mungkin kerana adanya riff-riff groovy thrash dan chorus yang catchy. Suara vokalistnya cuba meniru Mike Patton tapi bunyi ala-ala Glen Danzig pun yer juga. Dan yang aku suka band ni walaupun dia ada rapping, takdernya tukang gosok vynyl tu. Aku memang tak minat benda-benda yang terlebih unsur hip-hop ni.

Tetapi secara jujurnya, kalau album ini diterbitkan sekarang. Pastinya aku tak akan berminat pun. Dulu-dulu ianya sekadar mencuba sesuatu yang baru. Mereka pun yang pada ketika album ini dirakamkan berumur belasan tahun telah pun meninggalkan muzik sebegini. Pemain bass mereka Jeff Morgan sekarang bermain drum untuk sebuah band bergenre sludge/doom metal, Rwake yang boleh tahan juga sedapnya.

Sayang hanya muncul untuk satu album. Kalau tak mungkin boleh setaraf Limp Bizkit ataupun Linkin Park.





4 comments:

  1. Seriously,band ni dan albumnya My Soul Is Wet ni memang byk kenangan beb antara aku dgn geng2 sekolah dulu yang selalu dok jamming tiap ujong minggu...antara lagu wajib yg kitorang selalu bawak ialah Locked dgn What U C....perghh teringat cerita Mortal Kombat pulak...kalo ada terasa nak letgo cd ni, calling saja bro hehee....

    ReplyDelete
  2. Tak pernah tau pun, tapi skarang baca ni dah tau haha

    ReplyDelete
  3. Kiranya bukan la lim biskut pelopor muzik ni yg sebenar eh..kalo tak kemain belagak lagi si fred tu..heheh

    ReplyDelete