Monday, June 15, 2015

Straight Shooter

Yang menyambut ulangtahun ke 40...


Bad Company - Straight Shooter (1975)

Bad Company adalah antara pengenalan pertama saya terhadap muzik. Kaset mereka yang bertajuk Run with the Pack (1976) adalah antara kaset terawal yang pernah saya tengok, pegang dan belek. Ianya kepunyaan bapa saudara saya (Pak Alang) yang pada ketika  itu (pertengah tahun 70an) tinggal bersama-sama dengan keluarga saya.

Apabila beliau berpindah, kaset tersebut di tinggalkan di rumah. Saya sekadar membeleknya tanpa berpeluang untuk mendengarnya, Maklumlah pada ketika itu rumah kami tidak mempunyai cassette player sebaliknya cuma ada pemain piring hitam. Sayangnya bila sudah mempunyai cassete player (awal 80an) kaset tersebut pula telah hilang entah kemana. Sampai kesudah saya tidak pernah mendengar bagaimana muziknya.


Bad Company bolehlah dikatakan sebagai supergroup, Paul Rodgers dan Simon Kirke dari Free, Mick Ralphs dari Mott the Hoople dan Boz Burrell dari King Crimson. Tetapi saya sekadar tahu lagu-lagu klasik mereka tetapi tidak pernah mempunyai apa-apa rilisan dari mereka sehinggalah terjebak dalam dunia piring hitam. LP Straight Shooter ini dibeli dengan harga RM18. Memang murah pasal ianya bukanlah asli (gambar cover pun lain). Yang menariknya ia juga megandungi lagu-lagu terbaik dari album pertama "Bad Company - 1974".

Selain lagu-lagu klasik biasa mereka seperti "Rock Steady", "Ready for Love" dan "Bad Company". Ini adalah kali pertama saya benar-benar menghayati lagu-lagu lain mereka. Tak sangka, ianya memang sedap. Lagu-lagu seperti "Feel Like Makin' Love" memang lazat. Rock 70an dengan pengaruh blues yang penuh berjiwa.

Tiada lagu yang mengecewakan. Vokal Paul Rodgers memang "power". Jika anda gemarkan hard rock 70an, 2 album awal mereka "Bad Company" dan "Straight Shooter" memang sangat-sangat saya rekomen.

Terbaik!...sekarang saya patut cari Run with the Pack (1976) pula.



8 comments:

  1. jadi trend eh gambar dgn latar belakang koleksi CD :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. pirated...tapi kedai kat skudai parade memang murah...kat tempat lain bodoh2 pun RM25

      Delete
  3. Uishh..ada jugak yg pirate?aku tgk kt amazon mahal gila album ni
    Aku suka bad company zaman paul rodgers.era 90an nya bad company dia da jadi mcm van halen lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Skudai Parade tu banyak jual lp pirate...

      Delete
  4. ready for love sedap bangat..
    anyway ko ingat early 90s ada Bad Company ngan lagu slow rock, "if you wanted somebody..." ke hapa netah...sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu zaman Brian Howe vokalis....dah lebih pada AOR...tapi sedap jugak...

      Delete