Wednesday, August 17, 2016

Brader, Kita Mesti Terus Hidup!

Antara buku terbitan terkini yang sempat di baca...



Brader, Kita Mesti Terus Hidup! (daripada pengarah filem cult kembara seniman jalanan) - Nasir Jani (2016)

Yang sebaya saya pasti tahu siapa dia Nasir Jani. Seorang pengarah yang agak kontroversi di zamannya. Filem arahan beliau, Kembara Seniman Jalanan menjadi filem wajib tonton untuk generasi rock 80an seperti saya. Terutamanya bila kumpulan Search di zaman Cinta Buatan Malaysia terbabit sama. Zaman rock baru nak bertapak. Diam tak diam dah 30 tahun dah usia filemnya.

Tapi buku ini bukan semata-mata pasal Kembara Seniman Jalanan. Tidak juga pasal biography Nasir Jani. Tetapi ianya adalah luahan perasaan beliau terhadap apa yang beliau alami yang diambil dari buku nota peribadi beliau yang ditulis pada penghujung 90an. Ianya bukanlah Nasir Jani kalau isi kandungannya tidak lantang dan kontroversi.


Banyak nama nama besar yang disentuhnya. Penentangan beliau terhadap Finas, Kementerian Penerangan, Tok Mat dan lain lain lagi. Sekatan dan ketidakadilan yang dikenakan kepada beliau oleh apa yang disebut beliau sebagai rejim Mahathir. Pandangan dan cerita disebalik tabir beliau tentang isu rambut panjang, kes tangkapan kumpulan Kris, kawan baik beliau Ito dan lain lain kes kontroversi yang melibatkan beliau termasuk untuk siapa lirik Satelit Puaka dan Bazooka Penaka beliau tujukan.

Menarik. Ianya mengembalikan memori saya terhadap apa yang berlaku pada industri muzik dan filem Malaysia pada akhir 80an dan awal 90an. Bahasa bukunya agak kasar. Tetapi bak kata Usman Awang, (seperti yang dicatatkan dalam buku ini), "Suatu bangsa tidak akan menjadi besar tanpa memiliki sifat kurang ajar". Mungkin buku ini akan membuka minda anda.




7 comments:

  1. Luahan ikhlas dari ilham rasa Nasir Jani.. Memang betul pun pandangan beliau dalam buku ni..
    Satelit puaka.. Siapa yg dimaksudkannya tu?
    Hasil garapan terbaik nasir jani..
    Seorang lagi seniman terpinggir yg sezaman dgn Beliau.. Pyan Habib

    ReplyDelete
  2. aku belum tgk lagi tu filem, buku ni macam mau sambar kalau ngam timing nya...haha

    ReplyDelete
  3. Alamak..baru tau ni.esok aku nak pegi cari.nasir jani mmg legend

    ReplyDelete
  4. Ni takde kena mengena ke dengan tulisan pojok kolum dia sndri dalam SINAR HARIAN aritu eik

    ReplyDelete
  5. Oh ok Dubook ni indie. Mungkin lain dr yg di Sinar Harian

    ReplyDelete
  6. Thanks for sharing. Kaalau jumpa aku nak beli buku ni satu

    ReplyDelete