Monday, April 3, 2017

Killing Technology

Yang 30 tahun hari ini, 3 hb April..


Voivod - Killing Technology (1987)

Antara album yang membuatkan saya terpaku bila kali pertama mendengarnya. Ianya sebuah album thrash yang berlainan. Pelik dan unik. Progressif thrash yang berkonsepkan angkasa lepas. Tak rasa semua orang boleh terima. Tetapi kalau sememangnya kena dengan selera, Killing Technology adalah antara yang terbaik dari 30 tahun yang lalu.

Ianya bukanlah sempurna. Terutamanya soundnya yang agak tenggelam (muddy). Tetapi ianya bersesuaian dengan muziknya. Agak sukar nak hadam pada awalnya. Sama kes ketika mula mendengar album Angel Rat. Tetapi bila rif-rifnya dah melekat di kepala. Ianya menjadi satu ketagihan.


Voivod bukanlah satu band yang terikat dengan satu genre. Mereka sering berubah dari satu album ke album yang lainnya. Killing Technology adalah fasa ke 2 dalam evolusi muzik mereka. Dari old school thrash dengan pengaruh Venom/Motorhead mereka berubah kepada thrash yang lebih progressif. Ianya lebih jelas pada 2 album berikutnya (Dimension Hatross dan Nothingface). Tetapi berubah lagi kemudiannya pada album Angel Rat dan seterusnya.

Saya masih gagal untuk mendapatkannya dalam bentuk cd. Harganya masih diluar kemampuan. Khabarnya dah ada versi deluxe ecition. Ianya salah satu wish list yang belum kesampaian.

Saya tinggalkan entri ini dengan kata-kata dari Jason Newsted yang saya setuju 100%... : "Fans of Voivod are real music fans. They're practiced and seasoned listeners. You have to be a little more than the everyday sort of music listener to really get into Voivod."




5 comments:

  1. Ternampak iklan kat FB utk deluxe edition. Sapa share ada peluang dapat free

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyer...ada nampak juga...tu yang tau ada deluxe edition...

      Delete
  2. Jason pun penah join band ni kejap kan.guna nama jasonic.voivod mmg best.aku pun tak penah ada cd dia.donlod jek.heheh..

    ReplyDelete