Friday, April 28, 2017

The Legacy

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada 21hb April yang lalu...


Testament - The Legacy (1987)

Antara album yang dulunya teringin nak dengar tetapi tak berpeluang. Banyak terbaca ulasan yang baik tentangnya di majalah. Tapi agak sukar untuk mendapatkannya pada ketika itu sehinggalah munculnya zaman internet dan mp3.

Bila mengenal e-bay, ini adalah antara cd yang menjadi idaman. Puas juga mencari harga yang mampu milik sehinggalah terjumpa cdnya di e-stock. Harganya yang tak sampai pun RM30 memang rezeki terpijak.

Testament saya yang pertama adalah Practice What You Preach (1989). Pada ketika itu memang kemaruk dengan apa sahaja yang datang dari Bay Area. Tetapi Testament memang ada kelainannya terutamanya hasil kerja gitar Alex Skolnick. Tidak seperti kebanyakan band-band thrash seangkatan dengannya. Petikan gitar dari anak murid Joe Satriani ini memang agak bermelodi dan penuh jiwa. Solo-solo gitarnya memang menarik.

Mendengar album pertama Testament ini, perkara pertama yang menarik perhatian saya sudah semestinya petikan gitar beliau. Solo-solo dan rif harmoni antara beliau dan Eric Peterson sememangnya tarikan utamanya. Kalau tak terhanguk-hanguk kepala tak tahu lah nak kata apa.


Jika itu masih tidak cukup, vocal power dari Chuck Billy adalah “plus point”nya. Tak sia-sia beliau mengantikan tempat Steve "Zetro" Souza yang lari ke Exodus. Beliau adalah antara vocal terbaik thrash metal. Tak padan dengan saiz badannya yang agak besar.

The Legacy cukup kuat perencah thrash metal ala Bay Area. Lagu-lagunya mudah melekat kat kepala. Antara yang masih terngiang-ngiang di kepala sudah semestinya “Burnt Offerings”,“Alone In The Dark” dan "Raging Waters".

Ini adalah antara thrashterpiece!! Terbaik!!




3 comments:

  1. Alex skolnick punya kerja gitar memang best.testament ni banyak aku ketinggalan

    ReplyDelete
  2. band ni aku dengar2 gitu. mp3 donlod, youtube..
    bagus ke album terbarunya?

    ReplyDelete