Friday, May 12, 2017

Kembali

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada tahun ini...


Sofea - Kembali (1987)

Selain Lefthanded, inilah kumpulan dari Battle Of The Bands yang paling ditunggu-tunggu album solo mereka. Mana kan tidak, imej dan lagu mereka adalah yang paling ganas dari kumpulan yang lainnya. Steady jer lirik ada perkataan "Celaka" dan "Sial". Saya yang pada ketika sedang kemaruk dengan Motley Crue dan Twisted Sister pastinya mudah menyukai mereka. Imej dan lagu mereka sememangnya mempunyai pengaruh yang sama.

Tetapi sebelum keluarnya album ini, dah dengar dah desas desus dan rumour tentang masalah yang melanda mereka. Tak pasti dan tak berani nak cakap tetapi ianya berkenaan dengan tuan punya nama SYJ dan anak beliau yang juga pemain drum mereka. Tetapi yang pasti, nama mereka terpaksa diubah kepada Sofea. Tak berkenan betul dengan nama ni . Hilang dah ganasnya. Manakala drummer asal. (Allahyarham Syed Noor Eduat ) hanya sempat merakamkan 2 lagu ("Kawasan Larangan" dan "Hujan").


Dengan nama baru, imej dan lagu mereka juga sedikit berubah. Sesuai dengan Motley Crue yang juga berubah imej dan corak lagu dari Shout At The Devil kepada Theater Of Pain kepada Girls, Girls, Girls, Sofea juga begitu. Kali ini buat pertama kalinya mereka merakamkan lagu-lagu berentak perlahan.

Pertama kali dengar tak berapa nak suka. Hanya "Kawasan Larangan" yang mempunyai perisa SYJ zaman Battle Of The Bands. Tapi lama kelamaan sedap juga. Lagu-lagu perlahan mereka terutamanya "Hujan" menjadi "play list" rakan-rakan ketika saya menuntut di IPTA suatu masa dahulu.

Paling suka dengan Zam. Sedap solo-solonya. Tak berapa minat dah dengan mereka bila Zam keluar. Lagu mendayu meleleh seperti "Bunga Padang Pasir" di album yang berikutnya membuatkan semakin kurang berminat dengan mereka.




5 comments:

  1. akhirnya lengkap juga koleksi syj sofea aku, kalau tak ada rilisan semula, memang tak dapatlah aku memiliki album2 nya. kawasan larangan ngan hujan antara terbaik dari sofea. tapi lagu yang tak payah vokalis nyanyi orang timur lah. ada 2 kali sudah tengok sofea ni live. bila lagu orang timur mesti semua crowd nyanyi haha.

    ReplyDelete
  2. Setuju cakap uvianhell. Aku dah beli rasanya empwt kot syj sofea nye rilisan ni. Masih dalwm plastik.

    ReplyDelete
  3. pestaim aku dgr mereka dari album ni...aku rasa penyanyinya mabuk atau mengantuk... mmg pestaim dgr tak masuk... tp lama2 layan terasa best pulak.. terus meminatinya hingga kini..

    ReplyDelete
  4. Album2 terawal ngan zaman botb mmg power syj ni.aku suka lagu diorang masa zaman tu je

    ReplyDelete