Thursday, November 15, 2018

Still Cyco Punk After All These Years

Lagi terbitan dari tahun ini...


Suicidal Tendencies - STill Cyco Punk After All These Years (2018)

Aktif pula yer Suicidal Tendencies ni sejak-sejak Dave Lombardo jadi band member. Ni album terbaru dari mereka. Tapi nak kata betul-betul baru sebenarnya bukanlah lagu-lagu baru pun. Seperti album Still Cyco After All These Years (1993, album ini juga adalah rakaman semula dari lagu-lagu lama. Tetapi bukanlah lagu-lagu lama Suicidal Tendencies. Sebaliknya ia adalah lagu-lagu dari album solo Mike Muir (Cyco Miko - Lost My Brain!) dari tahun 1996.

Maka sudah tentu lagu-lagunya lebih punk berbanding metal atau thrash. Suicidal Tendencies pun memang asalnya adalah sebuah band hardcore punk. Mungkin beliau cuba untuk kembali ke zaman tersebut. Yang paling ramai nak dengar sebenarnya adalah ketukan drum Dave Lombardo. Saya tak dengar album yang asal. Maka tak boleh lah nak buat perbandingan. Tapi dari apa yang saya dengar kira bolehlah. Agak pop dan catchy. Lebih kepada pop punk ala-ala Ramones mungkin.


Dave Lombardo pun tak overshadow band member yang lain. Paling saya tertarik adalah shredding solo dari Dean Pleasants. Memang hebat. Lama juga yer dia dah dalam Suicidal Tendencies. Tapi biasalah, peminat jenis macam saya. Masih tak boleh nak move on. Masih mengharapkan Rocky George akan kembali.

Akhir kata. Ianya hanya sesuai untuk die-hard ST atau mungkin peminat pop punk. Yang nak metal dan thrash tu, sila tunggu album baru yang betul-betul baru dari mereka.




No comments:

Post a Comment