Sunday, November 18, 2018

Burnmark

Yang dah 30 tahun usianya...


Burnmark - Burnmark (1988)

Rasanya kali terakhir mendengar album ini secara penuh adalah pada 8 tahun yang lalu (entri ini). Reissue tahun 2016 pun tak dengarnya secara penuh. Sekadar mencuba soundnya. Iyer. Soundnya agak kurang memuaskan. Sayang kan kenapalah cd-cd reissue yang awal ini tidak melalui proses 24Bit Digitally Remastered seperti keluaran reissue sekarang??..

Dulu apa yang saya ingat tak berapa sukakan album ini. Paling tak minat jika dibandingkan dengan album-album solo band JJR yang lainnya.


Tetapi itu dulu. Selepas 30 tahun. Mendengarnya semula secara santai. Rasa menarik juga. Dulu tak minat betul lagu slow mereka yang meleweh leweh tu. Sekarang macam ok la pulak. Mungkin faktor usia memainkan peranan...haha...

Rasanya mereka cuba untuk menjadi Europe. Ada beberapa bahagian yang terarah kepada itu. Dan seperti kebiasaanya band rock 80an. Ada sahaja lagu yang diciplak. Shapes of Things to Come dari Gary Moore memang sebijik seperti lagu Ayah. Ada juga solo-solo Joe yang berbunyi seperti idolanya, Malmsteen.

Poster asal semasa beli kaset dulu masa tertampal di belakang gerobok kat kampung..

Secara keseluruhannya bukanlah sebuah album yang tak bagus. Cuma mungkin pada ketika itu syarikat rakaman mereka (Warnada) terlampau banyak sangat band di bawah mereka sehingga urusan promosi agak terabai.




No comments:

Post a Comment