Tuesday, July 26, 2022

Gila Format - Kill 'Em All

Bersempena ulang tahun yang ke 39 dan yang terkini berjaya di"gila format"kan...

Metallica - Kill 'Em All (1983)

Semua kenangan lama tentang album ini dah pun ditulis 9 tahun yang lalu. Kalau ada yang berminat nak baca, sila tekan >SINI<

Ini adalah antara album thrash kegemaran dan banyak kenangan. Kali pertama dengar rasa terkejut. Tak sangka ada lagu yang laju dan berat sebegini. Maklumlah pada ketika itu paling berat pun setakat Iron Maiden. Banyak lagu sedap yang dah menjadi klasik. Seek And Destroy adalah lagu pertama Metallica yang saya belajar dan di bawa pergi jamming. 

Cumanya baru-baru ini sahaja ianya berjaya di"gila format"kan. Versi kaset dibeli di bandar Segamat. Zaman belajar di ITMCJ berbekalkan duit pinjaman Yayasan Pelajaran Johor. 😁   

Ianya di beli pada tahun 1990. Sebelum itu memang tak pernah nampak kasetnya dijual di kedai. Mungkin saya yang tak tahu dan ketinggalan atau berkemungkinan juga ianya tidak pernah sampai ke kedai-kedai kaset yang sering saya kunjungi. Kaset pertama Metallica yang saya nampak di kedai adalah The $5.98 EP : Garage Days Re-Revisited. Hanya pada tahun 1990 barulah Polygram Malaysia mengeluarkan semula kesemua 3 album awal mereka selepas muzik thrash mula menjadi kegemaran ramai pada ketika itu.

Versi cd saya tak ingat beli di mana. Berdasarkan sticker Polygram Malaysia di kotak cd, pastinya ia dibeli secara fizikal. Mungkin juga di Tower Records, KL Plaza. Semestinya ia adalah antara yang terawal dicari ketika zaman cd mula dijual secara meluas. Zaman tersebut memang kemaruk untuk "upgrade" versi kaset menjadi cd. Kaset memang dah tak pandang dah. Nasib juga masih ada yang terselamat. Ada tu yang selamat juga... tapi selamat ke ke tong sampah lah bila mak mengemas rumah....haha...


Piring hitam pula adalah hadiah dari anak sulong. Ianya adalah dari gaji pertama beliau bertugas sebagai seorang peguam. Dari beli benda yang tak nampak atau lama kelamaan akan jadi rosak, ada baiknya membeli benda yang boleh menjadi kenangan dan ada nilainya di kemudian hari.

Jujurnya piring hitam ini belum pun diputarkan walaupun sekali. Jangan tanya bagaimana soundnya. Ianya sekadar buka plastik. Pasang outer sleeve dan anti static inner sleeve lepas tu simpan di rak.

Biasalah…piring hitam untuk saya bukanlah untuk didengar. Leceh kan nak tukar-tukar sebelah. Ianya lebih kepada masa-masa santai. Waktu lainnya adalah lebih mudah dengan menggunakan cd ataupun spotify. Bagi saya membeli piring hitam adalah lebih kepada apa yang saya nak simpan, belek dan tayang…. Mainkan tu adalah sekali sekala...hahaha...



3 comments: