Thursday, April 9, 2009

Opposition Party



Ni aku bukan nak cerita pasal politik...pilihanraya kecil dah lepas dah..rakyat dah bersuara dah...tapi nak cerita pasal sebuah band hardcore/punk yang berasal dari Kota Singa...The Opposition Party.

Kalau korang mat hardcore/punk tapi tak tau pasal band ni...iskh...kena ambik tau ni...kalau aku tak silap Opposition Party ni band hardcore/punk pertama yang ujud kat Singapura...zaman2 penghunjung 80an...awal 90an memang popular gak band ni kat underground Malaysia...

Walaupun aku duk johor...tapi aku dikenalkan kepada band ni oleh seorang kawan dari KL masa aku kat ITM dulu...kena kutuk la jugak...duk johor pun tak tau pasal band ni...kata underground...siak jer...hehe...

Tapi lepas terbaca pasal dorang kat Big O (ni majalah muzik singapura.. adalah skit2 macam ROTTW tu...err..Encik Deaf...ada lagi tak Big O ni...lama dah tak baca...)terus terminat pulak...dan terbeli pulak demo tape dorang :p(sekarang dah hilang...tak tau mana pergi dah...)yang tinggal hanya kaset ni...





ni jer la rilisan dorang yang aku masih ada...banyak influnce slayer/metallica dalam ni


Dulunya dorang memang straight hardcore/punk...tapi mengikut cerita yang aku terbaca kat fanzine Aedes (kalau tak silap la...lupa dah...)sejak dorang selalu turun KL buat gig dan selalu lepak CM ngan bebudak thrash zaman tu (punisher dan sebagainya) muzik dorang pun dah banyak terpengaruh ngan thrash metal...tu yang buat aku suka tu..

band ni bukan band melayu...semua cina...aku tak sangka rupanya masih ujud band ni...tak caya cuba check kat sini...ada sample2 lagu dorang kalau nak dengar...

ok la...aku tinggalkan korang ngan artikel yang aku ambil dari Immortal Fanzine isu no 2 tahun 91(kalau tak silap)..baca je la..



4 comments:

  1. OP mmg kelas la... rulesss...

    err... err.. kena klik la juga hahahahaha

    ReplyDelete
  2. yang ni serius...

    gua terlepas pandang!

    ReplyDelete
  3. big 0 dah lama takde dah...mid 1990s dulu kot?

    aku ada simpan satu dua cds yang Big O kasi tu..
    tu hari aku susun2 koleksi aku nampak Lion City Hardcore nye cd.

    ReplyDelete
  4. salam singgah bang..
    ;)
    OP memang best..memang zaman tu OP and stompin ground adalah antara band terawal hardcore/punk di S'pore. Big O magazine dah takder lagi, last time aku terjumpa Chris Ho( owner Big O) tahun 2004 kat JB. best berbual dengan dia, bercerita mengenai experience beliau interview Kurt Cobain . Bang, kalau ada info pasal Swirling Madness, tolong2 laa bagitahu kay.

    ps: syok baca blog ni

    ReplyDelete