Tuesday, May 19, 2009

Rush Hour



Ni bukan pasal movie Jackie Chan tu ataupun Kereta Toyota Rush...cuma semenjak 2menjak ni aku banyak dengar lagu2 dari kumpulan RUSH...ni semua bermula bila member aku yg teman aku gi konsert Search tu hari mintak tolong aku downloadkan diskography mp3 Rush..erk..apa barang...die hard King Diamond nak dengar Rush...telinga orang tua jawap beliau..haha...

Aku pun curi2 dengar la sambil2 download tu...hmmm...ternyata telinga aku pun dah tua...haha...sekali dengar terus berkenan...terus terang sebelum ni aku tak ambik tau sangat pasal Rush...yang aku tau lagu Tom Sawyer ajer...maklum la Rush ni main progresif rock...bab2 progresif aku malas skit nak dengar...takut susah nak hadam...ambik contoh Dream Theater je la...jenuh berulang2 kali dengar baru suku je hadam...tapi Rush lain skit...maybe pasal dia bukan metal macam Dream Theater...dia lebih pada rock..senang la sikit..

Rush ni band trio dari Canada...ditubuhkan sejak thn 68..Geddy Lee (Bass,Keyboard,vocal),Alex Lifeson (gitar) dan Neil Peart (drum)...dorang main progresif rock...Three pieces band yang kalau nengok live main macam 5,6 orang...kira memang lagend la...album pun dah terjual lebih 40 juta unit worldwide...info lain check je kat sini.


atok2 Rush gambar terkini...yang atas tu zaman memuda...perhatikan Geddy Lee...double neck gitar biasa la tengok...ni double neck bass tu...perghhh...

aku tak der la dengar semua album dorang...banyak giler...kat 20 album...tak larat aku...tapi aku suka album2 zaman pertengahan 70an..time ni lagu dorang panjang2 dan berkonsep...kebanyakan bertemakan sains fiction dan angkasalepas..album2 pertengahan 80an banyak guna synthesizer..kurang menarik pada aku...



tapi album yang aku nak cerita kat sini ialah Moving Picture...di terbitkan pada tahun 1981..aku rasa ni la album dorang yg paling terkenal dan berjaya...lagu Tom Sawyer pun ada dalam ni...time ni dorang dah start buat lagu yang radio friendly...takder dah lagu yang panjang berjela..lagu2 dari album ni agak catchy.. tapi tak jugak sekali telan dah hadam..ermmm..kalau korang paham maksud aku la...tapi lirik2 dia memang mencabar minda tul la...jenuh aku nak paham tapi tak paham2...Neil Peart ni bukan terer main drum ajer...buat lirik pun dasat..

Track List
1-Tom Sawyer
2-Red Barchetta
3-YYZ
4-Limelight
5-The Camera Eye
6-Witch Hunt
7-Vital Signs


lagu2 pilihan aku dalam album ni adalah Tom Sawyer (sudah semestinya),Limelight dan Vital Signs...pasal apa...ni yang paling senang la melodi dia tangkap kat kepala aku..dan lagu instrumental YYZ pun best jugak..Red Barchetta pun gerek...tapi menuju ke saparuh lagu..aku dah susah nak tangkap...lain2 pun ok...cuma kena tabahkan hati...dengar ulang2..terutama The Camera Eye yang panjang 11 minit lebih tu...

So kalau korang boleh layan Dream Theater...aku rasa tak de hal la nak layan Rush...satu yang respek band2 progresif ni dorang memang terer2...tak caya layan la lagu Tom Sawyer ni...hebat!

16 comments:

  1. Rush!!...Dulu aku layan kejap...dah lama le tak dengar lagu-lagu dia...

    ReplyDelete
  2. woo dorang stage show, lampu2 dorang best giler ah.

    Rush, aku suka 2 benda

    1) lagu dreamline
    2) washing machine pusing2 atas stage jadi backdrop.

    ReplyDelete
  3. Slalu gak dgr nama band ni, tp x pernah layan.
    Huhuhu..telinga org tua..

    ReplyDelete
  4. RUSH rules!!!

    Antara album feveret selain Moving Pictures ialah A Farewell to Kings.

    ReplyDelete
  5. ermmm telinga orang tua??? ciss hahaha memang ramai yang tak layan band2 cam gini..tp aku suka band2 cam gini, yes, king crimson, emerson lake & palmer (ELP), Budgie,pink floyd,Camel etc. Memang berdarah telinga nak dengor hehe. Oh yer album ni sebaya ngan aku la.

    ReplyDelete
  6. Skid..
    kena dengar balik...layan oo

    Deaf..
    kena cari/dload jugak la live dorang...tengok kat youtube cam best jek...

    Takilala..
    jaga la..skit hari lagi lu pun jadi telinga org tua..haha

    ReplyDelete
  7. Abang Ben...
    sekarang tgh layan 2112...pasni leh try A farewell To Kings pulak la..

    Matakucing..
    dah telinga org tua kena la mellow skit..haha..

    Yes,Budgie,Pink Floyd adalah la dengar skit2..camel tu mmg berdarah ahh...hehe

    ReplyDelete
  8. Bro,
    wa sampai sekarang tak leh hadam ini prog rock cam Rush... sama lah dengan Yess , dream theatre hahhahaha.... kecuali Pink Floyd.

    tapi wa suka eh dia punya vokalis geddy lee tu main bass sambil nyanyi , dia punya bass line sedap ...
    dan neil peart tu one of the best drummer ...legend.

    ReplyDelete
  9. Geddy Lee tu byk involve dlm pembikinan lagu2 Bryan Adams kan..?

    tak berapa minat laa...

    ReplyDelete
  10. Portdy..
    wa pun sikit2..bukan hadam semua pun..layan Nelson lagi senang kan...hahaha..

    Eddy..
    Part BA tu wa pun tak pasti..
    wa pun dulu tak minat..sekarang ni la baru skit2 semenjak telinga orang tua...huhu..

    ReplyDelete
  11. aku suka tengok dorang nye live SARS concert yang kat Canada tu.
    dahsyat.

    ReplyDelete
  12. betul tu bro,

    Rush susah lah nak lawas,
    gua prefer Olan, 4U2C, Scoin, dan Axl...

    "inikah dia kekasih yang yang pernah berjanji, memberi cinta untuk mu sepenuh hatiiiiiii"

    ReplyDelete
  13. seriushit aku tak pernah dengar lagu diorg....haha...

    try ler dengar nanti...heh

    ReplyDelete
  14. telinga orang tua? hahaha..

    dah tengok dokumentari Rush: Beyond the Lighted Stage? macam best jugak..

    p.s: korek2 entry lama..

    ReplyDelete
  15. koboi...lum lagi...nanti try cari la..

    ReplyDelete
  16. RUSH memang layan... CAMEL berdarah telinga... KING CRIMSON berdarah hidung.... PINK FLOYD... macam daging tak empuk... kena dengar banyak kali....kena pulak zaman syd barret

    ReplyDelete