Monday, May 11, 2009

Search At Rock N Roll City 09th May 09



Aku hampir2 tak pergi ke konsert Search Di Awan Biru ni atas beberapa sebab...antaranya member2 yang dah janji nak pegi tarik diri dan member2 seopis aku pulak tak cukup rock kental untuk pegi..dorang nak tunggu reunion 4U2C agaknya baru nak pegi...haha...aku dah cadang nak join geng2 adik aku je...boleh lah terasa muda sikit...haha..tapi akhirnya 3 hari sebelumnya...member lama dari zaman ITM aku bersetuju nak pegi...akhirnya 2 orang mat rock tua yang dah lama tak turun konsert ni memecah tradisi...hehe...

Dasat jugak sambutan kat JB ni sampaikan tiket RM38 sold out...tapi bila aku check on line ada pulak...nampak sangat Celcom saja je buat macam tu sebab nak lakukan tiket RM58...tempat untuk RM38 memang sikit...padanlah sold out...separuh floor ajer(belah kanan menghadap stage..separuh lagi belah kiri floor ngan tempat duduk stadium adalah pemegang tiket RM58 dan skit ruang depan stage pula kabarnya untuk pembeli sim card celcom...tempat aku berdiri tu betul2 sebelah pagar setinggi dada yg memisahkan ngan tiket RM58...so apa bezanya...tempat yg sama...belah kanan 38...belah kiri 58....iskh..mungkin yg untungnya 58 ni kalau penat berdiri boleh duduk kat seat stadium...tapi rasanya tak der can nak duduk kot...seat penuh...floor pun penuh sampai ke belakang...tak tau la berapa ribu...tapi memang penuh la stadium...

aku sampai agak lewat...dalam 8.40 gitu...masalah nak cak cari parking...parking kat stadium MBJB ni memang terhad...so pandai2 la cari parking...sampai je tengok dah berbaris panjang nak masuk...yg suweynya...kita orang terpaksa beratur 2 kali...kerana tersalah beratur kat tempat RM58...ceh...excited sampai tak baca notis...haha..

semasa kat luar tu ada jugak la aku nampak makcik2 dan pakcik2 yang mungkin 20++ tahun dulu seorang rocker...haha...dan ada juga seorang brother tu bawak anak pompuan yang umurnya lebih kurang anak aku...10-12 tahun...pakai t-shirt Metallica...mak aii...takat ni belum tergamak aku nak pakaikan anak aku t-shirt rock/metal...kecuali t-shirt Manchester United tu ada la...hahaha..

Masa aku masuk dalam tu...dah separuh penuh la..tak dapat aku nak bergerak kedepan stage...so..aku cari port tengah2...kat pagar pemisah tiket 38 dan 58...senang skit kalau org depan block view...aku boleh panjat pagar...dan itu lah yang aku selalu buat bila nak tengok aksi2 solo Hillary dan Din...

Show start lebih kurang pukul 9.25 kot...dengan Nabila anak Amy jadi MC...bila intro Paranoid bergema ajer...crowd memang mengiler la...very loud...very happening...aku cuba nak ambik gambar...tapi disebabkan aku hanya pakai handphone murah...dan aku pulak agak jauh dari stage...gambar2 yang aku ambik tak jelas dan tak nampak apa...akhirnya bila Search start main lagu ke 2...Balada Pemuzik Jalanan...aku ambik keputusan untuk konsentret tengok show je la...lupakan gambar2 semua...rugi ahh...


Dengan hp nokia n80...jarak yang jauh...ni je la hasilnya...tak nampak apa kan...kalau zoom..terus blur..

Dari segi sound...stadium indoor...memang bergegar la jantung dengar ketukan drum Yazit...maklum la dah tua2 ni...kuat giler rasanya...bunyi gitar rasanya balance antara Hillary dan Din..memang kuat...tapi kekadang sakit gak telinga aku...berdesing dan bergema...dan kekadang tak dengar sangat pasal crowd malam tu memang loud giler...tapi bak kata rakan forum metal terus...nak sedap...nak perfect sound..baik pasang cd dengar kat rumah ajer...ni la namanya live...ye tak?..tapi dari segi lampu...api letup2...memang best la..

Suara Amy pun...boleh dikatakan aku tak dengar sangat...macamana nak dengar...hampir semua lagi crowd singalong...aku pun yang pada mulanya hanya cadang nak berdiri terpacak...maklum la rocker pencen..tapi bila start lagu Langit Dan Bumi...dah tak boleh tahan dah...aku tengok crowd keliling aku termasuk 2,3 orang awek sebelah aku dah start lompat2...member aku pun dah lompat2...aku pun melompat dan menyanyi sama...tu pasal la aku malas nak bawak anak bini gi konsert rock...takut tak terkawal diri...malu je anak2 tengok nanti...hahaha..

Hillary pun malam tu happening la...walaupun 2,3 kali je dia melompat...lain berdiri setempat la..tapi banging terus...mungkin pasal rambut dia dah panjang ngan teknik rebonding kot...tu yang semangat bangin...haha..Solo dia yang paling aku suka dan clear telinga aku dengar masa lagu Fenomena la...sayu je bunyinya...terutamanya part selepas dia buat solo gitar tu...mungkin generasi baru lebih suka Kid...tapi show malam tu membuktikan kenapa generasi lama macam aku mengangap Hillary la original line-up Search...terbaek!

Nordin pulak macam biasa la...sempoi..asik tukar2 gitar je...ada yang satu lagu sampai 3 kali tukar gitar..aku tak sure kenapa..gitar problem ker?..bising sangat aku tak dengar...yang bestnya dia ada pakai V...lama dah tak nengok Din pakai V...last zaman2 Langit dan Bumi kot...(ker ada pakai lepas tu...ntah..tak sure aku...) satu lagi plus pointnya...dapat tengok Din menyolo banyak lagu...tak silap aku lagu Balada Pemuzik Jalanan,Setelah Hujan,Langit dan Bumi,Isi atau Kulit dan solo mengila panjang masa encore dengan gitar V masa lagu Pasti...best...

Set list pulak bagi aku ok la..aku takder komplen la...walaupun sebenarnya aku megharapkan lebih banyak lagu2 dari album Langit dan Bumi...cuma satu lagu je yang aku tak tau nak nyanyi...Gothik Malam Edan...aku mengaku...aku tak follow album baru dorang ni...

Lain2 antara yang menarik sepanjang konsert bila sempena hari ibu...Amy memperkenal ibunya yang turut sama datang...respek aku...dan ada sepasang pengantin baru siap ngan baju pengantin naik stage masa lagu Fantasia Bulan Madu...siang bersanding kat rumah malam bersanding atas stage...bertuah la pasangan ni...dan tak lupa juga ada crowd bawak bendera Sabah...mesti bebudak Sabah yang ramai keja kat Pasir Gudang la ni...pastu siap ada aksi body surf lagi...giler ahh...

dan paling aku terharu bila Amy cakap..."28 tahun yang lalu...di kota inilah lahirnya Rock N Roll"...dan Pawana dipersembahkan...walaupun keletihan...crowd mengiler lagi...dan malam tu membuktikan JB masih gah dengan Rock N Roll City nya...bangga aku jadi warga JB..yearghhhhhhh!


ni selepas lagu Pawana...kira lagu last sebelum encore...aku keluarkan hp pasal nak capture time dia sembur kertas warna warni kat crowd...tapi tu la ajer yang nampak...hehe

Jam ngam2 pukul 11.40 bila encore lagu Mat Rock dan Pasti berakhir...aku rasa puas hati la...walaupun kaki aku terasa lenguh sebab berdiri lama...dan aku keletihan...nampak sangat dah dimamah usia diri ini...hahaha..sempat jugak la aku berjumpa rakan2 dari forum metal terus lepas show tu...tapi terkilan jugak tak jumpa rakan2 blogger yang lain...aku sampai lambat...dan terpaksa balik cepat maklumla...aku menumpang kereta kawan aku malam tu...

Menurut DJ...malam tu ada dirakam secara audio dan video...mungkin akan direleasekan satu hari nanti dlm bentuk cd/dvd...harapnya begitulah...tak sia2 aku nyanyi sekuat hati...hahaha...

kesimpulannya...memang memorable dan happening night la...Crowd memang hebat...loud giler...sporting sungguh...Search membuktikan dorang memang still the best walaupun dah tua2 belaka.....kalau 20 tahun yang lalu mungkin aku akan ikut ke venue2 lain...tapi for now...jadilah di JB...tempat Search balik kampung...malam yg memudakan rocker pencen macam aku...hehe..

Set List...aku ingat2 lupa...ni aku copy dari blog deaf...

1. Paranoid
2. Balada Pemuzik Jalanan
3. Setelah Hujan
4. Laila Namamu Teratas
5. Langit Dan Bumi
6. Pelesit Kota
7. Medley - Gadis Misteri, Gadisku & Gadis Ayu
8. Diari Habil & Qabil
9. Gothik Malam Edan
10. Hillary Solo
11. Fenomena
12. Bencana
13. Yazid Solo
14. Isi Atau Kulit
15. Isabella
16. Fantasia Bulan Madu
17. Melastik Ke Bintang
18. Pawana
Encore
19. Mat Rock
20. Pasti

17 comments:

  1. mesti besh kan.. dapat layan konsert camni.. wah! ari ni byk blog citerr pasal konsert Search ni. Sonok dapat tumpang baca walaopon tak gi..

    ReplyDelete
  2. benci.....dpt tgk awal... gua kena tunggu ogos plak....nk berkelana tgk venue lain...leceh plak... benci seribu kali benci!!!! hahahahahaha

    ReplyDelete
  3. tak sabar nak pigi search kat Kota Kinabalu!!!!

    ReplyDelete
  4. GUA JELES!!!

    Memang gemilang punya show ni..

    ReplyDelete
  5. huhu teknik rebonding

    aku rasa the older generation happy pasal ni line-up masa kita membesar zaman sekolah dulu.

    ntah eh, pada aku this is the ultimate Search lineup.

    Berteromber, kalo nanti ko gi 4u2c reunion, jangan lupa Gantung cd kat leher hehe

    ReplyDelete
  6. hehehe, berteromber kalau pegi tengok AC Mizal reunion, mana dia nak review... mesti tak ngaku pegi punya...

    dari tengok AC Mzal, baiklah AC Milan...

    ReplyDelete
  7. review ke-2 aku baca..haha enjoy eh

    ReplyDelete
  8. 4u2c reunion?..kena tengok tu..kan dari Johor gak...hehehe! Apa2 pun Search tetap best. Aku tak gi le konsert..dah tua sangat dah...tak larat.. Rocker pencen le katakan...hehehe!!

    ReplyDelete
  9. good reviu dr pakcik yg suka berteromber sana sini...heheh

    Gua mmg puashati la dgn konsert ni...Crowd JB mmg best...2 jam mmg tak cukup memandangkan search ada byk lagi lagu best..heheh...

    pengantin pompuan tu wartawan hiburan kosmo, mmg bertuah la dpt naik ats stage...huh

    ReplyDelete
  10. din pakai v weh.

    pic:

    http://www.flickr.com/photos/caspera/sets/72157617975331654/

    melastik ke bintang:

    http://www.youtube.com/watch?v=Y1TH40U-L0w

    ReplyDelete
  11. tak sabar, betul2 gua tak sabar nak tunggu SEARCH beraksi kat KK 12 julai nnti.

    ReplyDelete
  12. Erm..
    Maybe line-up ni line up klasik.
    Tapi agak kecewa pasal John banyak makan semut. 2-3 lagu yang dia x leh nak follow feel Kid.

    Tapi part solo Fantasia memang klasik. Feel tak ingat.

    Ada singgah booth Dunia Search kat dalam stadium tu? Wa jaga booth kat situ. Layan 2-3 lagu jer. Tu pasal malas nak review..hehehe

    ReplyDelete
  13. akhirnye

    good review yang ditunggu,

    full house eh bro?
    gila lah kalau search balik kg.
    produksi konsert cun gile, dengan tema kaler biru semuakan...

    bila la search nak kuar single kata before tour ada single?

    ReplyDelete
  14. kali terakhir gua tengok konset search bertemakan hijau kat stadium merdeka tahun bila ye... 1988, 89? ilang ingatan nak mengingatkannye. sekarang peluang pada hardcore dan peminat baru untuk menikmati kehebatan band rock tersohor BolehLand beraksi!

    feweeeeet!

    ReplyDelete
  15. "tapi bak kata rakan forum metal terus...nak sedap...nak perfect sound..baik pasang cd dengar kat rumah ajer...ni la namanya live...ye tak?" - hahahahaha TEPAT sekali!!!!!!

    ReplyDelete
  16. cukup meriah...takpa...nanti dia p KL kita tengok pulak mcm mn...tak sabar nak g OGOS nanti.Terpaksa bajet ckit klau tiket dah cecah RM50...hu..

    ReplyDelete
  17. gua jealous sebab tak dapat tengok. Really missed Search concert. Really missed Din mayat and hillary combo.

    ReplyDelete