Wednesday, October 13, 2010

Long Cold Winter

Ni entry khas untuk En Johari Abd Wahab



Album Ke 2 kumpulan Cinderella...Long Cold Winter...diterbitkan pada tahun 1988...tahun2 kegemilangan band2 glam/hair metal dengan video2 MTVnya...tahun2 yang mana bagi aku banyak betul album2 best..keluar ajer mesti best...tak kisah la...yg glam...heavy...thrash...mesti best...tak pasti memang betul2 best ker atau memang aku tu jam fanatik sangat...haha...7th son of a 7th son,And Justice For All,South Of Heaven,So Far So Good So What,State Of Euphoria,New Jersey,Keeper Of The 7 keys Pt2,Lies,Kings Of Metal,Savage Amusement,In God We Trust,4 Of a Kind,Frolic Through The Park,Leprosy,Them,Open Up And say Ahh,Operation Mindcrime,Thundersteel,How Will I Laugh Tomorrow...and the list goes on and on....banyak lagi aku lupa dah...

Setelah aku cukup teruja dengan 1st album Cinderella Night Songs...Long Cold Winter ni memang aku tunggu2...tapi tu jam takder dah kaset apache...so kuasa membeli sorang budak sekolah macam aku time tu amat terhad...banyak sangat album best...tak mampu beli semua...seingat aku...aku tak pernah beli Long Cold Winter versi kaset...tapi abang aku ada...sayangnya time tu abang aku dah duk KL...aku cuma berpeluang mendengarnya time dia balik cuti...



1st dengar intro "Falling Apart/Bad Seamstress Blues"...dah dapat agak...ini bukan macam Night Songs...Cinderalla telah berubah arah...kalau Night Songs berteraskan straight 80's glam/hair metal...tapi Long Cold Winter menunjukkan kecenderungan Tom Keifer bermain blues...hard rock blues....mungkin inilah jiwa sebenar beliau...

Aku memang kagum dengan Tom Keifer...macam aku cakap dulu la..Tom adalah Cinderella...dan Cinderella adalah Tom...dia sememangnya istimewa...singer,songwriter,producer,guitarist (boleh menyolo dengan baik lagi),piano,harmonica...sangat talented...suara dia pun sangat unik...susah tu nak menyanyi cara camgitu...sampai dia sendiri kena sakit tekak...penyakit yang hampir2 menamatkan karier nyanyiannya...

walaupun aku lebih prefer Night Songs...tapi tetap Long Cold Winter mempunyai beberapa lagu yang menarik...antaranya yang rocker Gypsy Road (mengingatkan aku pada Shake Me),The Last Mile dan If You Don't Like It..tapi pada aku yang bestnya album ini adalah lagu2 slownya...syahdu giler...Don't Know What You Got (Till It's Gone) memang best...memang kena ngan suara unik Tom...tambah best aku suka solo gitar Tom dalam lagu ni...ada masa tak perlu solo teknikal ribut 300km/j...solo2 yang jiwa macam gini lagi mencengkam perasaan...satu yang aku cukup suka band2 glam/hair metal 80's ni bab menyolo lagu2 slow rock dorang...memang syahdu beb...

Lain yang best ialah lagu yang jadi tajuk album...Long Cold Winter...tapi satu lagi yang jadi favourite aku ialah Coming Home...ni kalau drive balik kampung yang jauh2 tu (satu cadangan untuk Ijau...) pekena lagu ni...mak aii dia punya feel...meleleh beb...lebih meleleh dari Coming Home Maiden...heheheh...



Satu yang ramai tak tau...drummer yang main untuk album ni adalah the legendary Cozy Powell...si Fred Coury tu cuma bergambar kat kulit album dan posing kat video clip ajer...sampai sakarang pun aku masih tak pasti kenapa Fred tak main untuk Long Cold Winter...masa Night Songs ok la...dia join lepas album tu dah siap...so dia just posing untuk kulit album jer...tapi untuk Long Cold Winter dengarnya producer album tak puas hati dengan dia...panggil Cozy Powel main balik semua part yang dia main...yang betul2 album Cinderella yang Fred main hanyalah Heartbreak Station...

Apa2 pun...kalau nak dengar hard rock dengan pengaruh soulful blues...Long Cold Winter la jawapannya...recommended!

11 comments:

  1. hehehe... siap sebut nama betul tu :)

    ReplyDelete
  2. ijau...saje jer kasi bakar skit...hahaha...

    ReplyDelete
  3. To be honest, kan. Dulu masa sekolah, gua soh mak gua buat baju melayu raya ada ekor macam Tom Keifer nye jacket tuh.

    Siak, ah. Abes kena kutuk macam benggali bila pakei. Grrr!

    ReplyDelete
  4. rasa macam nak beli tapi Night Songs tu pun hanya ada beberapa lagu je yang menarik.

    ReplyDelete
  5. bebudak sekarang tak kenal cinderella.
    depa kenal Justin Bieber.

    Tom Keifer jauh lagi hensem dari justin bieber.

    namun begitu adakah En Johari Abd Wahab lebih hensem dari Tom keifer dan Justin Bieber?

    ReplyDelete
  6. mmg recommended!!! lagu wings Dalam Kehadiran Sofiah aku rasa ambik feel dari album ni..thanx Berteromber. Kim salam kat En.Nasaruddin Namin ye. Aku kenal en.Johari Abd Wahab tu..nnti aki bgtau dia psl entry ni. Hehehehe.

    ReplyDelete
  7. RST...gua boleh bayang lu paling glamer masa raya tahun tu kan...haha...

    MM...kekadang beli bukan pasal byk lagu best..tapi dia punya nostalgic value tu...

    Portdy...En Johari Abd Wahab tu mmg hensem...skit2 macam Jonas Brother..

    En Johari...eh silap..En Takilala...nanti aku sampaikan salam kat En Nasaruddin tu...dia tu pun boleh tahan hensemnya...hahaha...

    ReplyDelete
  8. Eh apa daaa...ni entry Cinderella ke entry En Johari dan En Nasarudin ni???

    ReplyDelete
  9. ni album memang best..
    cinderella live memang best, aku siap sanggup beli bootlegs dia lagik ..

    aku tengok Cinderella kat youtube untuk Download Festival 2010 tu dan dorang memang rock dan penonton pun macam puji dorang as one of the better bands aje

    ReplyDelete
  10. gua beli album 'long cold winter' setelah kepala otak 'sarat' dengan metal. perlu layan lagu mendayu cam ni sebagai hiburan masa lukis 'bersama selamanya' setelah hampir 10 tahun album ni dirilis.

    terbaru, gua sedut album compilasi 'cinderella - gold'. semua lagu berhantu diorang ada. huh!

    "...Now I don't need to worry 'bout tomorrow
    Aain't anticipating what's to come
    And I don't need to worry 'bout
    The things I have not done
    Long as I got rock and roll
    I'm forever young..."

    one for rock and roll

    ReplyDelete
  11. One of my fave glam rock album. curi pak cik punya.

    ReplyDelete