Monday, October 18, 2010

Maryamah Karpov


Masuk penghujung bulan 10 ni bermakna dah setahun dah aku beli buku ni...tapi macam biasalah...masalah masa...terkial2 nak menghabiskannya..

Sebenarnya buku Maryamah Karpov ni adalah buku ke 4 dari siri tetralogi Laskar Pelangi...tentu ramai yang tak tau apakebendanya tetralogi laskar pelangi ni???...buku melayu ker??...sejak bila pulak baca novel melayu ni???...hahaha..ok aku jawap...

Beberapa tahun yang lepas aku ada terbaca ada sebuah novel dari Indonesia berjudul Laskar Pelangi yang jadi fenomena besar kat sana...dengar ceritanya terjual hingga 5 juta buah...tak termasuk yang cetak rompak diangarkan 12 juta buah...dasat kan...tambah menarik minat aku penulisnya Andrea Hirata tu bukanlah asalnya seorang penulis...ini adalah percubaan main2nya sahaja...tak sangka pulak...atas usaha kawan2 dia menghantar novel ni kepada penerbit...akhirnya diterbitkan...tetiba novel ni meletup...Indonesia seperti Malaysia bukanlah sebuah negara yang rakyatnya gemar membaca...tapi novel ni berjaya mengubah semuanya...

Hasilnya...atas permintaan ramai...beliau menghasilkan sambungan dari novel tu...maka terbitlah Sang Pemimpi, Edensor dan Maryamah Karpov...ke empat2 buku ni aku beli serentak tahun lepas masa aku buang2 masa kat MPH City Square...curious punya pasal...nak tau apa yang best sangat tu...padahnya abis kering kocek aku...haha...buku yang jual kat Malaysia ni dah di alih bahasa pun...jadi bahasa malaysia...senang sikit la nak paham...tapi aku rasa kalau bahasa asalnya pun tak lah susah nak paham...kerana penulisnya Adrea tu menggunakan bahasa orang2 Pulau Belitong...bahasa johor riau...so lebih kurang sama la macam bahasa yang kita pakai ni...



so...lepas baca...apa kesimpulan aku...hmmm..ternyata buku ni terutama Laskar Pelangi memang best...tak sabar2 nak baca sampai abis...sorry beb...ni bukan buku2 novel melayu cintan cintun yang melambak2 kat kedai buku tu...tu aku pun rasa hampeh nak baca...novel ni mengesahkan (kabarnya kisah benar si penulis) sekumpulan kanak2 melayu miskin yang tinggal kat Pulau Belitong (sila google kat mana pulau ni)...belajar di sebuah madrasah (sekolah untuk anak2 miskin kat pulau tu..)...cerita bagaimana kesungguhan guru2...dan penulis bersama rakannya untuk mencapai cita2...memang membuka minda la baca buku ni...sangat recommended...

Jalan ceritanya pun menarik...penulisnya memang sangat detail la dalam penceritaanya...memang aku kagum...lebih kurang macam coming of age punya cerita la...tambah pulak budaya dan cara hidup dorang lebih kurang macam budaya anak2 melayu kat malaysia jugak...so bila baca tak la janggal sangat...

Manakala buku yang seterusnya...adalah cerita pengalaman beliau semasa di sekolah menengah (Sang Pemimpi)...universiti di France dan pengembaraan beliau di serata Eropah (Edensor)..dan kembalinya beliau ke Pulau Belitong (Maryamah Karpov)...kalau korang terjumpa kat mana2...gi la baca....aku harap ada la penulis dan penerbit buku kat malaysia yang berani buat cerita lain dari yang lain camgini....balik2 cintan jer kan...ker memang dah ada...aku jer tak tau...jujurnya aku memang tak pernah beli novel2 melayu...ni kira 1st time dalam hidup aku tergerak nak beli...walaupun ianya Indon..tapi still kira melayu jagak la kan...

last berita yang aku baca...selain dialih bahasa ke bahasa malaysia...siri tetralogi ni jugak telah di alih bahasa ke bahasa omputeh untuk pasaran antarabangsa...bila la novel malaysia nak ada camgini kan...jangan lupa...laskar pelangi pun dah difilemkan...dengarnya ramai komplen filemnya tak berapa best...baca bukunya jauh lebih menarik...ntahla..aku pun lum tengok filemnya...tapi lagu soundtrack dia yang kumpulan Nidji nyanyi tu memang sedap...


last kopek...saja nak riak...aku tengah baca buku ni...heheh...
(dah separuh jalan...buku ni memang best!!!)

12 comments:

  1. aku rasa aku sama macam ko..maksud aku aku dah ada buku ni dalam simpanan lebih dari setahun. bezanya aku belum mula lagi nak baca..hahaha

    sekarang tengah terhegeh-hegeh nak habiskan "tenggelamnya kapal van de wrick"..lebih kurang je umur dua buah buku tu..hahaha

    ReplyDelete
  2. hi, i am GAYOUR. you're NOT.


    HEH!


    let me hear you scream

    ReplyDelete
  3. review nanti buku ozzy tu...
    ada banyak foto tak?

    ReplyDelete
  4. riak tahap nak carik gaduh ni !huh!

    ReplyDelete
  5. I am Ozzy tu beli kat mana? Harga?

    p/s: kempen buang word verification untuk memudahkan komen.

    ReplyDelete
  6. Zan...
    teringin jugak nak baca "tenggelamnya kapal van de wrick"...tapi bila tengok gaya bahasanya..maklum la novel tahun 30an kan...pening skit nak paham...tambah pulak ni cerita cintan kan...kurang skit semangat aku nak baca...kalau ko dah abis...sila rebiu..

    Gayour...
    "Let me hear you scream like you want it!
    Let me hear you yell like you mean it!
    If you gotta, GO DOWN!
    GO LOUD!
    GO STRONG!
    GO PROUD!
    GO ON!
    GO HARD OR GO HOME!"

    Deaf...
    tungguuu...baru separuh jalan baca...foto standard2 buku autobiography la..

    ReplyDelete
  7. Portdy..
    tu baru riak2 manja jer tu...hahaha..

    MM...Malaysia x nampak ada jual lagi...ebay rega + pos RM35.50 jek...

    p/s..baik tuan..

    ReplyDelete
  8. ..perghh baguih punya eksplorasi mindaa..

    ReplyDelete
  9. ..perghh baguih punya eksplorasi mindaa..

    ReplyDelete