Wednesday, March 30, 2011

Street Of Dreams

Dah deaf tercerita pasal Rainbow cekidot >SINI< teringat kat satu lagu Rainbow yang asalnya masa aku budak2 dulu aku tak tau pun tu lagu Rainbow...lagu tu adalah Street Of Dreams dari album Bent Out Of Shape terbitan tahun 1983...

Abang aku masa awal2 tahun 80an dulu memang suka dengar lagu2 omputeh...zaman2 new wave Duran Duran tu semua kan...aku pun terpengaruh....Street Of Dreams adalah antara lagu yang popular kat radio 1 Singapore masa zaman tu...mati2 aku ingat tu lagu band2 AOR macam Journey...iyer la...Rainbow yang aku kenal zaman2 tahun 70an dulu...masa zaman2 Dio tak camgitu bunyinya....ni lagu betul2 bunyi pop...2,3 tahun lepas tu...zaman aku dah rock...baru aku tau ni lagu Rainbow...dan vokalistnya adalah Joe Lynn Turner...so bila dia join Malmsteen masa album Odyssey....aku dah memang suka suara dia walaupun tu jam rasa Jeff Scott Soto adalah the best....

Tapi biasa la Joe Lynn Turner ni...bukan Rainbow jer dia pop kan...Malmsteen pun...heheh...tapi memang tak dinafikan la...suara dia antara yang terbaik...power!...zaman2 dah ada internet baru aku tau...rupa2nya Ritchie Blackmore mengubah hala Rainbow ni semata2 untuk pasaran kat USA...tak tau la dia suka ker tak hala tuju baru ni....pasal lepas album ni dia ngan Roger Glover join balik Deep Purple...

Untuk korang yang tak pernah dengar atau tau ujudnya lagu AOR dari Rainbow...layan ni...3 versi aku tampal...

Ni versi full video clip...tak tau kenapa...video ni pernah kena banned ngan MTV..




Ni pulak versi live...aku suka versi ni




Last versi Blackmore's Night dari album "The Village Lanterne" tahun 2006...duet antara Joe Lynn Turner ngan bini Ritchie Blackmore..Candice Night

4 comments:

  1. vc streets of dream ni aku ngeri tengok kening JLT ni macam takde bulu kening....


    Rainbow zaman pop ni pun aku suka lagu I Surrender sama Cant let You Go...

    ReplyDelete
  2. haha...dia cukur kot...tu pasal agaknya kena banned ngan MTV... :P

    ReplyDelete
  3. hahaha kena ban dengan MTV sebab ketiadaan bulu kening tu memukau (hypnotizing) penonton kot hahahaha

    ReplyDelete
  4. joe lynn ada aura yang kuat sebagai penyanyi rock. kemana beliau pergi, orang kenal kekuatan identiti vokalnye. baik masa bersama yngwie, deep purple atau projek yang lain. seperti david coverdale dalam deep purple sebelum menubuhkan whitesnake.

    ritchie tak nak lagi meneruskan rainbow memmaksa joe lynn bersama anak ritchie menubuhkan band tribute, over the rainbow yang memainkan semua lagu rainbow.

    Can't Let You Go baybeh!

    ReplyDelete