Tuesday, December 27, 2011

High 'n' Dry

Lagi album nostalgia yang dah genap 30 tahun...



 Def Leppard - High 'n' Dry (1981)


Kalau aku tak silap...High 'n' Dry adalah 1st kaset ori omputeh aku...sebelum tu macam biasa la...cap apache...yearghhh...apache rules!!!!...zaman hujung 80an tu kaset ori omputeh reganya dalam RM11 kalau aku tak silap...sebenonya aku mencari kaset Pyromania...pasal zaman aku kenal Def Leppard adalah zaman album Pyromania...tapi dah kedai kaset kat pekan Ulu Tiram tu jual kaset ni jer...aku pun sambo jer la...(sayangnya kaset tu dah hilang...member pinjam tak pulang...)

Masa beli tu memang aku tak familair ngan High 'n' Dry...kecuali lagu "Bringin' On The Heartbreak"...ada member dubbingkan...rasanya memang lagu ni yang paling popular dari album ni kan...sampaikan Mariah Carey pun pernah kaver lagu ni...pada aku "Bringin' On The Heartbreak" adalah contoh lagu slow rock yang betul2 rock...aku memang suka lagu2 slow yang jenis cengini...clean electric guitar plucking..(memang susah nak jumpa kat slow rock sejak 90an hingga sekarang kan??..balik2  jenis plucking akustik gitar jer kan...hampeh...) dan satu lagi distortion gitar...bukan leleh keyboard cuma part solo baru nak distortion gitar...arghh!!!...harap korang paham maksud aku...mungkin aku patut buat entry pasal ni...

Berbalik pada High 'n' Dry...dulunya aku tak suka sangat...pasal terlampau AC/DC...maklumlah penerbitnya  pun pernerbit "Highway To Hell" dan "Back In Black"...Robert John "Mutt" Lange...abis sound album ni pun dah macam AC/DC...tak caya try dengar title track "High 'n' Dry" atau pun "Let It Go"...memang bunyi Angus Young...tapi selepas 20++ tahun ni...aku rasa best pulak...sama best macam Pyromania...tu hari drive malam sambil layan cd ni...rasa macam asik nak tekan minyak jer dia punya syok...awas...jangan memandu sambil mendengar album2 macam ni...heheh..

Dulunya masa 1st time dengo...selain "Bringin' On The Heartbreak"...lagu pertama yang menangkap kat telinga aku adalah instrumental "Switch 625"...syok betul gandingan Steve Clark dan Pete Willis ni...ok...walaupun dorang teknikal tak sehebat solo2 Phil Collen...tapi perlu diakui...selepas Pete Willis kena tendang...Steve Clark mati...Def Leppard dah jadi merapu meraban...




So kalau korang nak dengo Def Leppard yang raw...yang rocked...zaman2 NWOBHM...ini memang rekomended...memang banyak lagu2 sedap...terutamanya side A kalau kat kaset..."Let It Go", "Another Hit And Run", "Lady Strange", "Mirror,Mirror"...nak lagi best cari cd rilisan 1984 macam aku punya ni..ada 2 bonus track "Bringin' On The Heartbreak" - remix version (masih mengekalkan solo Pete Willis walaupun rakaman video clip letak muka Phil Collen) dan  "Me and My Wine"...ni 2 lagu bonus memang berbaloi..

Apa2 pun mendengar Pyromania dan High 'n' Dry...membuatkan aku terpikir betapa bagusnya band ni satu masa dulu...kenapa la sekarang boleh jadi hampeh....perasaan sama yang aku rasa kalau aku mendengar Ride The Lightning mau pun Master Of Puppets...iskh....

beli Pyromania...pastu beli ni....REKOMENDED!

5 comments:

  1. woo ni semua zaman def leppard masih rok mampos ni.

    bringing on a heartbreak memang everytime aku dengar aku teringat lagu rok melayu 80an..

    let it go...another hit and run...yang instrumental tu...
    alrite2 jugak

    ReplyDelete
  2. Aku cukup respect ngan Rick Allen...drummer band nie.

    ReplyDelete
  3. betul la deaf...bringin' on the heartbreak buat teringat slow rock melayu era battle of the bands/juara juara rock/clash of the bands....

    slow rock melayu lepas era isabella jadi hampeh...

    flaming skull...main drum satu tangan...memang respek!

    ReplyDelete
  4. RIFF intro Lady Strange je cukup hebat untuk beli album ni. semua lagu dlm album ni 100% hebat. saya setuju Def leppard betul2 tak sama lepas kehilangan Steve clark.

    ReplyDelete
  5. yang main solo bringin on the heartbreak tu steve clark bukan pete willis

    ReplyDelete