Thursday, February 16, 2012

duran duran

Last entry album yang patutnya aku publish tahun lepas...(pasni nak start album2 yang tahun belakangnya 2 pulak...)



Duran Duran - Duran Duran (1981)

Pada sapa2 yang follow blog ni dari awal sure tau yang aku memang peminat Duran Duran...tak kira la berapa banyak cd metal yang aku ada atau aku dengar...Duran Duran tetap ada satu tempat khas dalam hati aku...huhuhu...

Ini adalah album pertama dorang...diterbitkan selepas era Punk mula merundum di UK...ketika itu band2 di UK majoritinya terbahagi kepada 2....samada menjadi heavy guitar oriented (New Wave Of British Heavy Metal)...ataupun kearah muzik bersoundkan synth-pop (New Romantics)...walaupun Duran Duran sebenarnya pecahan dari band Punk...John Taylor,Roger Taylor dan Simon Le Bon semuanya asal punk...Andy Taylor pulak mat rock...tapi mereka memilih untuk bersama2 ngan Nick Rhodes yang lebih cenderung ke arah New Romantics...

Begitu jugak ngan aku...walaupun penghujung 70an lagi aku dah dengar Scorpions,Deep Purple,UFO dll...ntah kenapa...pengaruh dari abang aku mungkin...awal 80an tu aku terjebak jugak dengan New Romantics atau pun jugak di panggil New Wave ni...


Bagi aku 1st album dorang ni memang menarik...pasal masih boleh dengar lagi pengaruh punknya...bunyi gitar Andy pun masih jelas...masih ada sikit solo gitar...kalau nak banding album Seven & The Ragged Tiger ke atas...dah jadi fully synthesizer sound...antara sebab kenapa Andy Taylor blah dari Duran Duran selepas tu...

Antara highlight dari album ni dah tentu2 lagu popular Planet Earth dan Girls on Films...tapi sebenonya banyak lagi yang menarik terutamanya lagu yang guitar oriented contohnya macam Anyone Out There...tapi dulu2 1st time dengo...aku cukup tertarik ngan lagu intrumental Tel Aviv...sedap.

Sekali sekala...layan guilty pleasure macam ni pun best jugak...



8 comments:

  1. kadang saja-saja sasul sebut 'durian-durian'..hehe

    ReplyDelete
  2. Hmm...tak pernah mendengar Duran Duran secara serius... faveret album?

    ReplyDelete
  3. Wan...zaman 80an dulu...suratkabo buat cerita...kalau omputeh ada Duran Duran...melayu ada Dwen...ala penyanyi one hit wonder lagu "Satu Penantian" tu...heheh..

    Flamming skull...takder faveret album...lebih suka dengo Best Of...

    ReplyDelete
  4. Antara memori terawal saya mendengar muzik semasa saya berumur 4 tahun (1982)...lagu duran duran Hungry like a Wolf...di TV..melekat sampai sekarang
    10 tahun sebelum mendengar Metal (1992)...
    U will always cherish ur firsts...

    ReplyDelete
  5. 'come undone' dgn 'ordinary world' je yg gua tau..

    ReplyDelete
  6. Tak pegi konsert dia kat sebelah? Bulan depankot.

    ReplyDelete
  7. aku kagum untuk Singapore nye show ada early birds tickets untuk fan club.
    Maknanya ada peminat2 Duran2 rantau ni yang siap jadi fanclub.

    Tapi orang2 pompuan nanti penuh la nengok Simon Le Bon and gang nanti.

    ReplyDelete
  8. Shafid...minat tapi takder la sampai nak gi konsert...lain la kalau ada org nak sponsor...heheh...

    ReplyDelete