Friday, January 10, 2014

Crises

Saki baki entri yang tersangkut dari tahun lepas...

Antara album yang menarik dari 30 31 tahun yang lalu.


Mike Oldfield - Crises (1983)

Lama dah cari album ni. Mungkin bagi pengemar lagu-lagu progessif mereka lebih tahu Tubular Bells. Tetapi bagi saya kalau sebut Mike Oldfield yang saya tahu cuma "Moonlight Shadow".

Sedari budak-budak di tahun 80an, saya sememangnya cukup suka pada lagu "Moonlight Shadow". Suka betul dengan melodi dan solo giatrnya. Tetapi memang saya tak kenal siapa penyanyinya. Dulunya saya sedikit konpius adakah Mike Oldfield ni lelaki atau perempuan kerana lagu ni penyanyinya bersuara perempuan. Maklum lah zaman belum wujud perkataan google. Kemudiannya baru lah saya tau yang Mike Oldfield ni seorang pemuzik instrumental. Yang menyanyi lagu tersebut adalah penyanyi jemputan bernama Maggie Reilly.

Yang menariknya lagu ini juga menjadi kegemaran isteri dan anak-anak perempuan saya sekarang. Kalau di dalam kereta memang lagu ni lah yang asyik disuruh pasang berulang-ulang kali. Sehingga sekarang ini lah antara lagu yang kami anak beranak boleh enjoy dengar bersama-sama. Kalau Iron Maiden...jangan haraplah...tu saya kena dengar sorang-sorang...hahaha...

baca cerita mike pasal heavy metal

Tak sangka pula terjumpa cdnya di "stok e" dengan harga di bawah RM18. Pernah cuba mendengar Tubular Bells. Tetapi agak sukar nak hadam. Maklum lah telinga saya memang tak terlatih untuk mendengar lagu-lagu progressif rock yang panjang-panjang. Tetapi Crises berlainan, Lagu-lagunya lebih pendek. Cuma lagu yang menjadi title track "Crises" sahaja yang berdurasi 20 minit lebih. Yang lainnya pendek-pendek. Seperti kata Mike sendiri dia cuba untuk mengikut peredaran zaman dengan menjadi lebih komersial.

Yang paling saya suka dia cuba menjadi hard rock dengan "Moonlight Shadow" dan "Shadow on the Wall". Pernah terbaca yang beliau mengatakan 3 lagu ("Crises", "In High Places" dan "Taurus 3") adalah selera beliau iaitu lagu-lagu yang jenis progresif pop/rock manakala 3 lagu yang lainnya adalah untuk pasaran dan mengikut peredaran zaman. Yang nyatanya "Foreign Affair" memang berbunyi seperti lagu-lagu new wave UK dizaman 80an.

Selain "Moonlight Shadow" dan "Shadow on the Wall" yang sedikit rock. Saya juga tertarik dengan lagu "In High Places". Sekali dengar saya dah terbayangkan kumpulan Yes. Rupa-rupanya memang yang menyanyi itu adalah penyanyi YesJon Anderson. Padan lah sebijik.

Apa-apa pun bagi saya kalaulah Mike Oldfield lebih menumpukan kepada sound gitar bukannya synthesizer tentunya lagu-lagu beliau lebih menarik. Beliau sebenarnnya seorang gitaris yang baik.




6 comments:

  1. Boleh tahan, tau main synthesizer jugak ek...

    ReplyDelete
  2. Mike oldfield..... aku mcm ada dvd dia ni....yg ada word turbunal tu ke...

    ReplyDelete
  3. Tubular haaaa.....rasanya tu lah. Aku tak nak gugel dulu. Tak challenge...

    ReplyDelete
  4. album terawal dia memang layan....

    ReplyDelete
  5. Pergh..rare ni.dulu abg aku ada kaset ni..bila tepandangkan cover tu baru teringat.

    ReplyDelete