Tuesday, January 21, 2014

Lick It Up

Lagi entri yang terperuk dalam draf dari tahun lepas...

Menyambut ulangtahun ke 30 31


KISS - Lick It Up (1983)

Seperti kata Paul Stanley, "People were listening with their eyes rather than their ears". Album ini berjaya menaikkan kembali nama KISS kerana mereka menanggalkan make-up. Selepas zaman disco mereka kembali kepada hard rock/heavy metal dengan "Creatures of the Night (1982)". Sayangnya mereka seolah-olah telah dilupakan. Album tersebut gagal di pasaran.

Tetapi mereka memang hebat di segi marketing. Ada sahaja gimmick yang mereka lakukan. Menanggalkan make-up membuatkan mereka kembali menarik perhatian. Hasilnya Lick It Up menghasilkan platinum untuk mereka dan membuka jalan untuk Animalize (1984) bersaing dengan band-band heavy metal pada ketika itu.

Selain tanpa make-up, Lick It Up juga dikenali sebagai album yang mengiktiraf Vinnie Vincent sebagai gitaris baru mereka walaupun beliau sebenarnya terlibat sejak album "Creatures of the Night" lagi. Beliau mencipta 8 dari 10 lagu. Sayangnya kalau tidak kerana egonya yang tinggi, mungkin nama beliau boleh sebaris dengan Ace Frehley


Lick It Up mengikut acuan muzik hard rock/heavy metal awal 80an (era awal glam metal). Tiada keyboards hanya gitar bass drum dan anak tekak. Tiada balada. Straight hard rock/heavy metal. Vinnie Vincent dengan riff dan solo-solonya sedikit sebanyak mengubah muzik mereka ke arah tersebut.

Mungkin ini album terakhir mereka di era 80an yang boleh di anggap metal kerana mereka kembali menjadi poppy selepas dari ini.


 *** saya tidak mempunyai apa-apa memori terhadap album ini. KISS yang saya tahu hanya di tahun-tahun 70an. Kembali mendengar KISS selepas album Animalize. Tetapi kerana Lick It Up lah saya terjumpa Vinnie Vincent Invasion.



4 comments:

  1. lick it up lickkkkkkkkk it up.. oooo yeah...

    haha.. SUKA!!!

    ReplyDelete
  2. Ooo..album ni rupanya diorang dah tak pakai make up..rockstar dulu memang tinggi ego nya eh..sindrom axl rose..heheh

    ReplyDelete
  3. Ralat tengok Kiss tanpa make up...nampak typical hehehe

    ReplyDelete