Wednesday, August 12, 2015

Menace To Sobriety

Diam tak diam...dah pun 20 tahun...


Ugly Kid Joe - Menace To Sobriety (1995)

"Some bands are just not meant to make it big."

Saya bersetuju dengan kenyataan ini. Bakat dan rupa tetapi jika tidak kena pada masa dan zamannya, tetap tidak akan berjaya.

Mereka bermula dengan cemerlang. "Everything About You" dari EP mereka As Ugly as They Wanna Be (1991) menjadikan mereka terkenal. "Cat's in the Cradle" dari album pertama mereka America's Least Wanted (1992) pula mengesahkan kedudukan mereka.


Sayangnya dalam tempoh 3 tahun berikutnya, muzik yang mereka mainkan dianggap sudah ketinggalan zaman. Hard Rock dan Heavy Metal bukanlah lagi pilihan. Dunia dilanda grunge.

Menance to Sobriety walaupun ketika awalnya dianggap oleh majalah Kerrang sebagai calon untuk album terbaik tetapi menjelang ke penghujung tahun, ia menjadi sebuah album yang dilupakan. Sedih~

Banyak lagu yang menarik sebenarnya. Mereka menjadi lebih matang dengan lirik-lirik yang lebih serius. Balada ‘Cloudy Skies’ dan ‘Candle Song’ sepatutnya boleh menjadi hits. Sayangnya album ini kurang dipromosikan sehingga mereka disingkirkan dari kontrak rakaman.

Sayang..banyak betul album-album hard rock/heavy metal 90an yang ramai terlepas pandang. Secara peribadinya, saya berani mengatakan Menace To Sobriety adalah antara album terbaik hard rock untuk dekad 90an. Ianya bolehlah dianggap sebagai sebuah permata yang hilang.

Terbaik!







5 comments:

  1. belum perna dgr lagi ni. jap nak dgr kat utube hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la blom pernah dgr lg... band ni dulu aku tak follow, hard rock ehh aku ingat band alternatif gitu

      Delete
  2. satu2nya album UKJ yg aku ada... antara album yg byk memori djaman2 pasca-PMR

    lagu yg paling aku minat "clover", dgr intro je kompom banging (or atleast angguk2 slow)

    cuma versi CD aku takde lagu "slower than nowhere", versi kaset ada

    ReplyDelete
  3. Penah ada kaset dia dulu.cuma melekat lagu 'cloudy skies' je..tapi betul album ni takda sapa peduli pun.kesian UKJ

    ReplyDelete
  4. Dorang reunion kan I think last year or something

    ReplyDelete