Monday, January 8, 2018

Playback 2017 - Incorruptible



Iced Earth - Incorruptible (2017)

Lama sebenarnya dah tinggal Iced Earth ni. Kali terakhir yang betul-betul dengar adalah ketika Matt Barlow masih menjadi vokalis mereka di album Tribute To The Gods (2002). Agak "lost" di zaman Tim 'Ripper' Owens, malah tak ambil tahu juga ketika Matt Barlow kembali menjadi vokalis di album The Crucible of Man (2008).

Tetapi entah mengapa dari suka-suka cuba dengar di spotify tiba-tiba rasa suka pula dengan Incorruptible. Akhirnya terbeli juga cdnya. Nampaknya majoriti band-band lama yang masih aktif telah kembali ke pangkal jalan. Tiada lagi cubaan dan eksperimen. Mereka kembali dengan apa yang sepatutnya. Mereka mungkin berubah tetapi peminat asal tidak. Kita mahukan Iced Earth yang berbunyi seperti Iced Earth. Itulah yang Jon Schaffer berikan.

Iyer, Jon Schaffer adalah Iced Earth dan Iced Earth adalah Jon Schaffer. Dah tak boleh nak ikut dah berapa kali anggota lainnya bertukar. Tetapi selagi dia ada, Iced Earth tetap ada. Saya adalah peminat vokal Matt Barlow tetapi saya cukup berkenan dengan vokalis barunya, Stu Block. Nak kata baru pun ini adalah album ke 3 beliau. Range vokalnya luas . Sangat sesuai untuk lagu-lagu yang thrash mahupun yang power metal malah mampu juga menyanyi falsetto ala King Diamond.


Rasanya sejak beberapa album lepas, Jon Schaffer cuba untuk kembali kepada "Something Wicked This Way Comes". Dan untuk telinga saya rasanya Incorruptible berjaya sampai ke situ. Mungkin tidak sehebatnya tetapi sekurang-kurangnya jika anda sukakan "Something Wicked This Way Comes, pastinya anda tidak akan kecewa dengan "Incorruptible.

Lagu-lagu seperti "Black Flag", "Raven Wings", "The Veil" dan "Brothers" membuatkan kita kembali kezaman kegemilangan mereka di tahun 90an. Tetapi yang menjadi pilihan saya adalah lagu epik 9 minit lebih ala Iron Maiden, "Clear The Way". Memang sedap!

Kesimpulannya ini adalah apa yang saya harapkan dari Iced Earth. Mungkin juga tak cukup dan ada sedikit filler tetapi jika anda peminat Iced Earth zaman Matt Barlow, rasanya ini tidaklah mengecewakan.








3 comments:

  1. iced earth rasanya aku cuma ada album SWTWC je kot? entahlah akupun dah lupa, kah kah kah...

    ReplyDelete
  2. Iced earth ni mmg follow gitu je takda satu pun album dia.tapi aku suka dia cover translyvania.bass drum dia padu

    ReplyDelete
  3. Kadang2 dgr juga lagu dorang kat utube..

    ReplyDelete