Sunday, July 12, 2020

Let Them Eat Metal



The Rods - Let Them Eat Metal (1984)

Akhirnya berjaya dimiliki (rujuk >sini<)

Tertarik untuk memiliki cd ini bukan kerana gambar covernya...hahaha.... Tetapi kerana 2 lagu di dalamnya (Rock Warriors dan White Lightning) pernah dibawakan oleh Rahim Maarof & Whitesteel dalam siri jelajah konsert Battle of the Bands.

Entah kenapa lagu-lagu The Rods agak asing bagi zaman remaja saya. Tak pernah dengar pun dan tak ada kawan yang pernah ada kaset mereka. Hanya mula mendengar mereka ketika zaman ujudnya MP3.

Satu yang agak kurang berkenan tentang album ini adalah dari segi soundnya. Bunyi gitarnya agak tenggelam dan terkebelakang. Tak pasti samada memang itu sound yang asal atau mungkin juga mixing baru untuk versi cd remastered ini. Kurang kasar dan kurang bunyian heavy metalnya.

Sememangnya Rock Warriors dan White Lightning adalah antara lagu terbaik mereka. Mereka adalah seperti lambakan band-band rock pada zaman tersebut. Ada lagu-lagunya di pengaruhi blues seperti ACDC (contoh : I'm a Rocker) dan ada juga di bawah pengaruh heavy metal seperti Judas Priest (contoh : Bad Blood).

Menarik tetapi biasa-biasa sahaja. Mungkin jika mendengarnya pada pertengahan tahun 80an perasaanya akan berbeza. Sesuai untuk mereka yang suka mengumpul khazanah band rock 80an.



No comments:

Post a Comment