Thursday, July 2, 2020

WFH - Strategi

Yang tersangkut dalam draft semasa berkerja dari rumah sejak beberapa minggu yang lalu...



MAY - Strategi (1991)

Antara album yang dulunya tak pernah tau pun kewujudannya. Album MAY yang terakhir betul-betul dengar adalah Rahsia (1990). Selepas dari itu memang tak berapa nak ambil tahu tentang rock melayu. Kalau tahu pun adalah lagu-lagu yang popular di radio dan satu dua kumpulan seperti Wings contohnya.

Ini bukanlah cd yang asli. Yang asli dah susah nak dapat. Kalau ada pun harganya agak keras. Syarikat yang mengeluarkan album ini pun dah pupus. Memang susahlah kalau nak buat versi keluaran semula. Altenatifnya adalah versi cdr pro-printed* yang macam ini.

Boleh tahan juga album ini. Ada beberapa lagu yang berbunyi thrash. "Strategi", "Alam" dan "Singa Taring Palsu" adalah antara yang berat. 3 lagu "slow" pun sedap. Tetapi ada lagu "slow"nya  yang tak macam MAY ketika album-album awal. Muziknya agak lain. Mungkin "rumours" yang mengatakan ada lagu mereka dimainkan oleh seasonist ada kebenarannya. Feelnya memang lain. Maafkan kalau saya tersilap. Tetapi album ini adalah terbitan mereka sendiri.

Secara keseluruhannya, saya lebih menyukai Rahsia. Mungkin kerana album itu didengar ketika zaman remaja berbanding ketika umur dah meningkat 4 series...hahaha....

Jujurnya pada saya lagu "Strategi" versi Yantzen dalam album Layar lebih best berbanding versi Mus. Entah kenapa sejak kebelakangan ini lebih suka pula MAY ketika bersama Yantzen.

*Maaf saya tidak menyokong cetak rompak. Ini adalah sekadar cdr dari peminat untuk peminat yang tak dapat mencari cd asli yang asal.



No comments:

Post a Comment