Tuesday, July 7, 2020

Skuad Pemusnah

Antara cd band tempatan yang terkini dalam simpanan.


Tandus - Skuad Pemusnah (2020)


Lama tak dengar nama Tandus. Kalau anda seorang mat metal underground tempatan, terutamanya dari Johor Bahru pasti tahu atau sekurang-kurangnya pernah dengar nama Tandus.

Saya adalah golongan dari Johor Bahru yang pernah dengar nama tapi tak pernah dengar lagunya. Tahun 1997, Ketika EP mereka, Logam Maut di lancarkan adalah tahun yang saya agak "lost" dengan muzik metal terutamanya dunia metal tempatan.

Tambah pula saya hanyalah seorang poser. Peminat "Poison" yang bertshirtkan "Napalm Death"…kahkahkah…… Jujurnya saya tak duduk dan bercampur dengan gang underground walaupun saya kenal Fadzil MuzikBox dan mungkin dia pun dah tak kenal saya….hahaha…

Ok berbalik kepada cd ini. Ianya masih berkonsepkan heavy/speed atau thrash metal seperti Logam Maut. Yang berbeza adalah muziknya lebih kemas, lebih melodic, solo-solo yang lebih menarik dan gaya vocal yang berbeza. Maklumlah hanya tinggal seorang anggota yang asal. Jarak masa 20++ tahun juga memainkan peranan. Gaya dan selera sedikit sebanyak akan berubah.

Terus terang saya suka cd ini. Tambahan pula liriknya menggunakan Bahasa Melayu. Patut dipuji adalah kerja gitar 2 orang gitarisnya. Memang padu. Kalau suka Logam Maut, tiada sebab untuk tidak suka Skuad Pemusnah!




1 comment:

  1. masuk list lah ni. aku teringin betul nak memiliki kasetnya. yang logam maut kah apakah tajuknya tu

    ReplyDelete