Saturday, October 31, 2020

The Eleventh Hour

 

Magnum - The Eleventh Hour (1983)

Antara band yang pada tahun 80an dulu selalu nampak namanya di majalah tetapi tak pernah dengar atau mungkin tak perasan pernah dengar lagunya. Tak pernah nampak juga kasetnya di jual dan tak pernah ada rakan yang mempunyai kasetnya. Hanya mula mencuba muzik mereka ketika di zaman wujudnya internet dan MP3.

Satu yang menarik perhatian adalah gambar-gambar cover albumnya. Selalu membayangkan bagaimana agaknya muzik mereka dengan gambar-gambar ala fantasi seperti itu. Ianya juga mengingatkan kepada gambar cover kumpulan Asia. Rupa-rupanya pelukisnya adalah orang yang sama. Padanlah teknik lukisannya sama. Beliau adalah Rodney Matthews. Hasil kerja beliau juga boleh didapati antaranya pada kulit album Nazareth, Scorpions (Lonesome Crow), Diamond Head (Am I Evil), Praying Mantis, Tygers of Pan Tang (Crazy Nights) dan Asia (Aqua, Arena).

Magnum ni saya sebenarnya lebih kepada 4 album sahaja. Chase The Dragon (1982), The Eleventh Hour (1983), On a Storyteller's Night (1985) dan Vigilante (1986). Kerana kalau mengikut apa yang di baca inilah zaman terbaik dan popular mereka. Secara muzikalnya mereka lebih kepada hard rock dan AOR. Lebih kurang macam Journey juga. Cuma biasalah, untuk album-album awal mereka ada sedikit pengaruh progressif rock terutama dari segi soundnya seperti kebanyakan band-band rock 70an yang lain. Tetapi untuk The Eleventh Hour, memang lebih kepada melodic hard rock dan AOR. Ada masanya mengingatkan juga kepada Rainbow zaman Joe Lynn Turner.


Sebenarnya kalau nak di bandingkan di antara 4 album yang disebutkan tadi, The Eleventh Hour adalah yang paling rendah rating nya. Chase The Dragon dan On a Storyteller's Night lebih digemari oleh peminat setia mereka. Tetapi soundnya (The Eleventh Hour) masih raw jika hendak di bandingkan dengan Vigilante yang lebih 80an dan lebih komersil serta banyak penggunaan keyboards. 

Makanya jika anda berminat dengan muzik melodic hard rock dan AOR dengan sedikit pengaruh progresif rock , The Eleventh Hour sememangnya makanan anda. 




No comments:

Post a Comment