Wednesday, October 21, 2020

Seven Churches

Kenangan di ITM Segamat tahun 1990... 


Possessed - Seven Churches (1985)

Antara kaset pertama yang di beri pinjam oleh kawan-kawan "metal" semasa menuntut di ITM adalah Possessed - Seven Churches. Masa tu kena gelak pasal sebut "Po... ses... sed". Maklumlah budak felda. Manalah pandai sangat nak sebut perkataan orang puteh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…...Tu belum cerita bab tajuk albumnya ada sebut gereja....takut oii nak dengar ...hahaha..

Kalau baca kat mana-mana artikel atau ulasan tentang genre thrash, Seven Churches adalah antara yang selalu masuk dalam senarai tak kisahlah dari segi album terbaik mahupun dari segi pengaruh. Maklumlah ketika album ini diterbitkan, muzik sebegini masih baru. Seven Churches bolehlah dikatakan antara yang paling laju dan paling berat pada ketika itu. 


Perkataan death metal sebagai satu genre pun masih belum wujud. Mereka antara pengaruh besar dalam menghasilkan genre death metal. Yang menariknya lagu terakhir dalam album ini juga diberi tajuk "death metal". Tetapi pada ketika itu, mereka di panggil heavy atau speed metal. Hujung 80an dah jadi thrash. Masuk 90an muzik mereka mula digelar sebagai death metal. Begitulah evolusi genre muzik. Tapi untuk orang luar yang tak minat dengan muzik sebegini tak kisah pun apa sebutannya. Semua pun sama sahaja...lagu bising...lagu setan...hahaha...

Tak kisahlah nak panggil apa-apa pun. Jika anda sukakan muzik metal 80an yang raw dan tak kisah pun pasal sound dan produksinya. Janji laju. Janji berat. Janji brutal. Ini sememangnya untuk anda. Padu!.




1 comment: