Tuesday, September 14, 2021

Putra

Pendegaran rawak bekerja dari rumah...

Putra - Putra (1988) - reissue 2016

Jujurnya saya pernah memiliki album ini dalam versi kaset cetak rompak. Di beli dengan harga RM2.50. Tahun 1988 adalah tahun yang cetak rompak masih berleluasa dan agak sukar juga kalau nak beli yang asli.  Kedai-kedai kaset seperti di pekan tempat saya hanya menjual versi cetak rompak. Di tambah pula dengan status seorang pelajar sekolah yang tidak berduit. 

Tahun 1988 juga adalah tahun yang saya cuba untuk membeli atau pinjam apa sahaja album rock tempatan yang ada di pasaran. Tetapi entah kenapa album Putra ini bukanlah sesuatu yang jadi pilihan walaupun gambar covernya memang sangat menarik perhatian. Satu-satunya lagu mereka yang saya ingat hanyalah lagu "Nazira". Tak pasti mengapa. Mungkin pada ketika itu selera remaja saya sudah mula mencari lagu-lagu yang lebih ekstrem.

Mendengarnya sekarang memanglah tak akan sama dengan mendengarnya pada 33 tahun yang lalu. Suasana semasa, kematangan hidup dan selera yang mungkin telah berubah banyak memainkan peranan. Tetapi yang pastinya saya masih teruja apabila mendengar lagu "Nazira". Ianya sebuah lagu balada dengan gitar berdistorsi yang bukannya jenis meleweh.

Selepas berulang kali dengar (mungkin lebih dari 5 kali dalam tempoh 2 minggu) ternyata ia sebenarnya sebuah album yang berkualiti. Mengikut info FB Dr Taki, majoritinya lagunya dimainkan oleh seasonist professional dari kumpulan Asiabeat seperti Jose Thomas, Mac Chew dan Lewis Pragasam. Maka tak hairanlah mengapa ianya bagus dan lagu-lagunya agak progressif. 

Senang cerita, walaupun awalnya rasa was-was, tetapi akhirnya saya rasa enjoy apabila mendengarnya. Ianya merupakan sebuah album hard rock yang ringan. Lagu-lagu perlahannya pun sedap. Jika anda sukakan hard rock 80an, maka berkemungkinan album ini kena dengan selera anda.


7 comments:

  1. 1988 pun beli ada beli kaset cetakan rompak, cap wau 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. cap Wau ni tak silap aku kira macam ori jugak sebenarnya...cuma ianya versi murah untuk pasaran pantai timur

      Delete
  2. lagu cinta kain putih diorang juga kan?

    ReplyDelete
  3. cuma ingat lagu cinta kain putih saja. boleh discover lagi ni. lost gem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak silap aku dorang ni ada 3 album...tapi aku tak pernah dengar yang lainnya selain lagu kain cinta putih tu...khabarnya album yang lain itu dorang main sendiri

      Delete
  4. tv3 tu jam
    nazirah... nazirah... nazirah... nazirah...

    ReplyDelete