Thursday, September 2, 2021

Gila Format - Fear Of The Dark

Pendegaran rawak sambil menunggu Senjutsu...

Iron Maiden - Fear Of The Dark (1992)

Ini adalah zaman yang saya tidak mengambil tahu tentang Iron Maiden. Ntah kenapa ketika itu saya agak tawar hati dan sedikit "lost" dengan mereka. Walaupun ada membeli kaset single "Be Quick Or Be Dead" tetapi tidak mengambil tahu langsung tentang album "Fear Of The Dark". Mungkin kerana faktor tiadanya Adrian Smith dan kebetulan pula pada ketika itu selera muzik saya lebih terarah kepada muzik yang lebih berat.

Percaya atau tidak, lagu Fear Of The Dark pertama kali saya dengar adalah di radio (tak ingat radio mana), versi live dari album A Real Live One. Tak pernah ada versi kaset sebelum ini. Memang tak pernah beli ketika tahun ianya dikeluarkan. Kalau tak silap versi kaset yang ada pada saya ini adalah di beli dari Skudal beberapa tahun yang lalu.

Versi cd pun lambat. Tak pernah ada versi 1st press. Cd yang ada ini adalah versi enhanced terbitan tahun 1998. Manakala versi piring hitam pula adalah hadiah dari Deaf. Ada diceritakan dalam entri >SINI<.

Bila mendengar semula Fear Of The Dark, rasa rindu pula dengan lagu-lagu jenis "straight forward" dan pendek-pendek begini. Rasa lebih seronok. Semenjak muzik mereka menjadi lebih progresif seperti sekarang, memang susah dah nak jumpa lagu-lagu yang yang durasinya di bawah 4 minit. Saya agak kurang gemar dengan lagu-lagu yang panjang. Cepat rasa bosan. Senjutsu pun majoritinya adalah lagu-lagu yang panjang. Haraplah ianya tidak membosankan.


8 comments:

  1. zaman Maiden aku bermula era ARLO, jadi album ni taklah jauh ketinggalan ketika itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer...rasa2nya yang baya2 ko banyak bermula dari situ ataupun X Factor

      Delete
    2. kalau era Bayley, aku layan Virtual XI dulu baru X Factor, terbalik

      Delete
  2. antara album iron maiden kegemaran saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer...dan antara gambar cover yang paling menarik

      Delete
  3. Suka lagu wasting love..lagu fear of the dark first time dgr masa beli kaset the best of the beast-matakucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st time dengar Wasting Love masa beli vcd pirate kompilasi video clips rock...

      Delete