Saturday, March 16, 2024

Danse macabre

 Lagi pembelian album tahun 2023

Duran Duran - Danse macabre (2023)

Dah lama tak dengar Duran Duran. Kali terakhirnya adalah The Wedding Album (1993). Muzik mereka dah lama saya tinggalkan semenjak terjebak dengan heavy metal. Tetapi tidak boleh dinafikan pengaruh mereka kepada saya di zaman remaja. 3 album terawal mereka tetap saya simpan dalam bentuk cd dan lp sebagai mengingati memori zaman tersebut.

Bila terbaca yang album terbaru ini menampilkan semula Andy Taylor di posisi gitar rasa terpanggil pula untuk membeli. Malah bukan sahaja Andy, mereka turut menjemput bekas pegganti Andy, Warren Cuccurullo untuk merakamkan 2 lagu. Andy pula merakamkan 10 buah lagu. Tetapi sebagai kumpulan pop, gitar bukanlah faktor utama pun.

Itu yang lebih mudah bagi saya apabila mendengar album pop. Tak perlu fikir pasal rif dan solo. Yang penting melodi lagu dan vokal sedap. Itu yang ada pada Dense macabre. Lagu-lagunya sedap termasuk 3 lagu baru baru mereka. Yang lain-lainya adalah rakaman semula dan lagu-lagu cover (Rolling Stones, Rick James, Siouxsie and the Banshees, Talking Head, The Special dan Billie Eilish). Sesuai dengan tema Halloween untuk album ini, lagu-lagu yang menjadi pilihan mempunyai lirik seram.

Sebagai seorang yang pernah mengangap (masih lagi) Duran Duran sebagai yang terbaik di dunia, saya tidak mempunyai apa-apa masalah dengan album ini. Ianya sedap di dengar. Best!


No comments:

Post a Comment