Saturday, March 2, 2024

Cycles of Pain

Sambung lagi cerita tentang pembelian album-album dari 2023. Dah masuk bulan Mac 2024, masih ada banyak lagi yang belum sempat ditulis…

Angra - Cycles of Pain (2023)

Tahun 2022 terasa agak tepu dengan genre power metal. Banyak sangat yang dibeli. Maka untuk tahun 2023 memang lebih selektif. Selain dari Twilight Force, dan mungkin juga Jag Panzer yang berbau power metal, cuma ini sahaja pembelian genre power metal untuk 2023.

Kembalinya mereka selepas 5 tahun ternyata tidak mengecewakan. Bagi saya Angra masih seperti Angra selagi adanya Rafael Bittencourt. Hanya yang masih bernostalgia tentang Kiko Loureiro  dan Mendiang Andre Matos yang mungkin sedikit sukar untuk menerima. 

Saya tidak mempunyai masalah dengan vokal Fabio Lione. Saya mengemari vokal beliau semenjak Rhapsody - Dawn of Victory (2000) lagi. Dan mungkin Angra kurang variasi tanpa Kiko. Tetapi secara keseluruhannya tak terasa sangat pun.

Ini adalah antara album terbaik dari mereka. Lebih baik dari album yang sebelumnya (ØMNI - 2018). Rekomended untuk pengemar Angra khususnya dan genre power metal secara amnya.


No comments:

Post a Comment