Saturday, August 1, 2009

P157 Pengerang

Asik review cd jer kan..kali ni kasi rilek2 layan gambo pulak ahh...tu hari masa aku tak jd gi Old Trafford (Caw. Bkt Jalil..hehe)..kena hantar orang tua aku ke Bandar Penawar...so hari baliknya tu dah alang2 sampai ke kawasan parlimen P157 Pengerang (area Dato' Azalina ni)..saja2 je ngabiskan minyak keta ke hingga ke hujung dunia..Pengerang ni kiranya kawasan timur Johor yg paling hujung la...sapa2 bukan warga Johor yg tak tau Pengerang tu kat mana..cekidout sini...kalau Org Johor tak tau...sila kemas beg anda dan pindah ke Bangla...huhuhu...

Tak banyak tempat yg aku singgah..nak cepat..perut pun lapar..so aku just drive sampai ke hujung dan patah balik..ni antara gambo2 yg sempat aku tangkap..layan jer la..ni kira macam national geography jugak la ni..haha


Penghujung timur negeri Johor adalah ini..Jeti Tanjung Pengelih..tak silap aku komplek kastam feri ni baru siap tahun lepas..dari sini boleh naik ferri untuk Ke Changi,Singapura atau pun ke Pulau Batam dan Tanjung Pinang,Indonesia


Balai berlepas untuk naik feri..lengang..x der orang pun..semua takut selsema Babi kot...haha...


Inilah feri dan jetinya...tak boleh pegi dekat2..ada pemeriksaan kastam kat sini..maklum la..ni terminal antarabangsa..bukan boleh suka2 terjah masuk ajer..


jalanraya kat sini memang sepanjang panjangnya semua tepi laut..memang cantik la pemandangannya..aku parking keta..tangkap gambo ni..pemandangannya cantik..tapi sayang pantai nya kotor...padanla tak nampak orang mandi kat sini..


banyak betul kapal beso2 parking kat sini..kapal Navy kot..kat sini ada pengkalan TLDM..sayang aku tak der SLR..kalau tak..boleh tangkap gambo cantik2..ni semua guna Sony Cybershot ajer..jadi la..


Dengar citernya kat sini memang terkenal dgn seafoodnya...maklum la tepi laut..tapi disebabkan orang tua aku cuma nak makan makanan goreng2..so bantai je la singgah kat foodcourt tepi laut kat pekan Pengerang ni...satu yang menarik..makanan kat sini murah ler...kita orang makan 6 orang siap ngan ABC specialnya..baru dalam RM26-27 ajer...kalau kat JB..aku makan anak beranak 4 orang je kurang2 dah dekat RM30...

*nota gambo - anak bongsu aku..orang lain sibuk makan..dia sorang2 pun jadi..


Masa nak balik singgah Di Teluk Ramunia..(Kalau dari jln kota tinggi-pengerang tu..sampai simpang 3..belok kanan Pengerang..belok kiri Teluk Ramunia)..ternampak pulak Ostrich Farm ni...anak2 sibuk suh singgah..


Bayaran masuk dewasa RM10..kanak2 RM6..selok2 kocek...kering jer...so tak jadi la nak masuk...hahaha..jengok2 kat pintu masuk ni ajer la..

*nota gambo...siapakah awek bertudung dan berjersey hitam Man Utd itu?...hehehe..


Ada juga la cenderahati yg dijual..telur..bulu..dan kulit dia...ada kasut kulit ostrich rupanya...baru aku tau...tapi yang aku musykil kat telur2 ostrich yang dia jual ni...ada pulak telur yang di lukis dengan kalimah Allah dan Muhammad..nasib jugak dia letak belah atas sekali...sapa yg lukis?..orang Islam ker...amoi yg jaga tu pun tak tau nak jawap...artis katanya..tak tau la ntah saper...musykil aku..


ni la paling dekat dapat nengok ostrich atau bahasa saintifiknya burung unta (hihi)...ni ostrich yang baru lahir..menurut kata amoi yang jaga tu la..kalau dia tipu..kita semua pun tertipu la...hehe..



Ok...sekian la sahaja pelajaran Ilmu Alam untuk hari ni...terimakasih

14 comments:

  1. telur yg ada tulis logo POISON ada tak?

    ReplyDelete
  2. ilmu alam, ilmu hisab, tawarikh huhuhuhu.....

    siapa baju itam tu eh? ini yang kita nak tau ni....hmmmm.....akak lisa surihani kot?

    ReplyDelete
  3. next rebiu daging ostrich pulak eh... sedap ke tak?

    ReplyDelete
  4. Aku macam kenal je awek baju itam ManUtd tu...hehehe...

    ReplyDelete
  5. baju itam je, mana ada tulis MU pon..

    ReplyDelete
  6. nice job bro...

    yg baju itam tu bini dia daa...!!!

    ReplyDelete
  7. lu balik2 buka cerita johor...gua sedih ni tau x dapat balik.

    ReplyDelete
  8. thanks for sharing..

    aku memang teringin nak naik feri changi gi sana then patah balik

    tak tahu bila lak haha

    ReplyDelete
  9. Aku teringin jugak nak jalan-jalan kat johor. tapi masalah transport membantutkan niat.

    ReplyDelete
  10. Takilala..x der la..kalau ada gua dah beli dan pos kat lu..boleh letak sbg perhiasan sebelah lp player tu...huhu..

    Portdy...iyer betul...akak lisa :P

    Abang Ben..memang ada jual satey daging ostrich dan telur rebus dia kat situ..gua je yg tak tergamak nak makan..

    ReplyDelete
  11. Skid...syhhhhh

    J..kalau tak nampak..kata nujum pak berlalang dia anak ... hahaha...erk...gurau jek..

    Eddie..ceh..lu pecah lobang daa..

    ReplyDelete
  12. rajarock..kalau bukan gua yg duk johor ni..sapa lagi nak citer..gua nak claim ngan ghani la kot2 dapat royalti..

    deaf..ok tu..naik ferry..sampai sana..pekena seafood..pastu balik..kalau drive..jauh ooo..kena tunggu hiway baru siap la..

    speedrider..apa ada hal..solo..tumpang lori pun boleh..hehe

    ReplyDelete
  13. anak brg unta dalam balang tu idup ker

    ReplyDelete
  14. matakucing..idup..amoi tu kata baru lahir..

    ReplyDelete