Monday, August 17, 2009

Top Gun Anthem



Dalam entry The Hunter sebelum ni aku ada cerita pasal 2 orang dj rtm tahun 80an Pok Pok Dan Tu Tu..selain dari dorang mengenalkan aku dengan lagu Dokken tu...ada satu lagi lagu yang pasal dorang...aku minat..kalau dengar je melodi ni...aku tau rancangan dorang dah start...lagu yang dorang jadikan pembukaan untuk setiap kali rancangan dorang ke udara iaitu Top Gun Anthem oleh Steve Stevens dan Harold Faltermeyer

Iyer...ni lagu instrumental...aku bukan la minat sangat lagu2 instrumental ni...tu pasal aku tak minat sangat Joe Satriani,Steve Vai apatah lagi Kenny G...bukan pasal lagu2 dorang tak best...tapi aku lebih prefer muzik yang ada nyanyian...pasal senang aku nak karaoke sama2..kalau instrumental macamana nak nyanyi...humming buat2 bunyi gitar eh...ah susah ahh...ni En. Portdy je pandai karaoke macam gini...hehe..(ni boleh refer kat entry ni)



Tapi dah tiap2 hari dengar...aku jadi terminat pulak kat instrumental ni..ramai orang salah anggap ingatkan ini petikan gitar Eddie Van Halen ataupun Joe Satriani..tapi tidak..Ini Steve Stevens...entry lepas pasal Michael Jackson aku ada letak lagu Dirty Diana...beliaulah gitaris untuk lagu tersebut..siapa beliau?..klik sini..secara ringkasnya...beliau adalah gitaris Billy Idol..dan pernah juga bermain untuk album solo Vince Neil (Motley Crue) disamping album2 solo gitar beliau sendiri..



Dulunya aku tak tau pun lagu ni dari filem Top Gun..iyer la..tahun 86..zaman budak sekolah..mana ada duit nak tengok wayang..beberapa tahun selepas tu bila dapat tengok Top Gun dan part yang mula2 masa dorang terserempak ngan MIG dan masa Maverick (Tom Cruise) bagi middle finger kat pilot MIG tu..keluar la lagu ni...baru terperasan dari sini rupanya lagu ni...

Memang layan ahh gitar work lagu ni..masuk pulak part piano Harold Faltermeyer...syahdu je bunyinya..bermula dengan perlahan akhirnya semakin laju dan semakin kuat..struktur lagu macam gini memang best...lagu ni juga pernah memenangi anugerah Grammy untuk tahun 1987 bagi kategori Best Pop Instrumental Performance..dan pada sapa2 yang layan Guitar Hero III: Legends of Rock pun ada lagu ni..

Info pasal Top Gun pulak kat sini..salah satu all time fav. movie aku..biasa la kecik2 dulukan cita2 nak jadi pilot..boleh main tembak2 macam citer Baa Baa Black Sheep la kan..haha..

ok jom layan lagunya...terbaek!

10 comments:

  1. Ooo aku biasa dengar lagu ni...tak tau pulak mana asal usul. Kalau Harold Faltermeyer ni aku tau la. Banyak buat runut bunyi. Antara yg terkenal...Axel F dari filem Beavely Hill cop.

    ReplyDelete
  2. 86 dulu tahun sewa tape video, pastu tgk ramai2. rumah aku biasa jd port, mcm panggung mini la pula. huhuhu

    ReplyDelete
  3. takilala:
    klu tgk siang2 kena cover tingkap dgn selimut nak bg ruang tamu gelap mcm panggung... (tutup muka klu tgk cerita antu)

    ReplyDelete
  4. ba ba blek sheep tu gua ada komplit 1st sizen...

    ReplyDelete
  5. lagu ni best beb, gua suka siri2 aviator mcm ni, gua suka theme song Airwolf, Blue Thunder, Wira Angkasa a.k.a Top Gun Malaya, yg cerita Black Sheep Squadron tu pun... nice!

    pasal opening anthem program ni, gua teringat radio Singapore, saluran 91.3fm Heart NTUC era pertengahan 90an yg ada DJ sorang brader ni (gua lupa nama) dia punya opening segmen setiap hari jam 11pm. dia mesti Wings punya instrumental, Watari...

    Lu pernah dengar tak Deaf..??

    ReplyDelete
  6. Skid..Axel F tu zaman bebudak dulu memang layan tu...boleh breakdance..hehe

    Takilala..sama dengan...dulu rumah org tua aku antara yg terawal ada vhs player ni..rumah dah jadi macam mini panggung dah..tau dulu kenakan bayaran...haha..

    ijau..ni kalau kaver tingkap semua macam tengok cerita yg lain ajer...huhu

    ReplyDelete
  7. J..kalau gua antor dvd kosong agak2 ada tak dvd tu balik siap dah ada citer tu dalam dia..

    Eddie...Wira Angkasa tu gua suka tgk pasal ada Noreen Noor ajer...nyum nyum..huhu..

    ReplyDelete
  8. "ijau..ni kalau kaver tingkap semua macam tengok cerita yg lain ajer...huhu"

    berteromber:
    ada jugak, tapi pasal aku dgn takilala time tu still budak2 so slalu xkena ajak klu tgk menalah tu >:)

    ReplyDelete
  9. top gun huhu..
    dangerzone, take my breath away pun sedap hehe

    kalo those instrumental gitar album aku antara suka ialah vinnie moore - time odyssey

    ReplyDelete
  10. Cit,

    patut la tersedak semalah masa karaoke Dave Koz uhuk uhuk...
    ada orang mention nama wa kat sini eh?

    ReplyDelete