Friday, December 3, 2010

Image Of Purity

Satu lagi entry untuk album2 rilisan tahun 1990...kali ni pasal Image Of Purity dari Cromok...walaupun ianya diedarkan secara atas tanah di Malaysia pada tahun 1991...tapi rasanya versi asal kaset demo ni diriliskan secara bawah tanah di Australia pada tahun 1990...betulkan kalau aku tersilap...so..boleh masuk kategori tahun 1990 jugak la kan...entry2 lain rilisan 1990 boleh cekidot kat >SINI<



Rasanya sesapa yang minat metal kat Malaysia ni kompem kenal siapa Cromok kan???...ada ker yang tak tau???...ada???....iskh...kalau ada ni mesti kes ingat Hujan tu band metal...heheh..

Memori pertama aku pasal Cromok masa tahun 1990 (kalau tak silap)...zaman kat ITM...tu jam baru balik dari cuti semester...mid term break...tengah borak2 beg baju pun lum kemas lagi...sorang member aku ni budak KL datang bawak satu kaset dubbing..."nah...ko dengar ni"...sekali dengar...mak aiii...ulik mayang ni...band mat salleh mana pulak ni...start dari tu la kenal Cromok...lepas dari tu satu ITM Segamat demam Cromok...

Tu jam kan zaman thrash...sebelum tu ada jugak dengar demo band2 Malaysia...tapi selalunya sound hampeh...buat sakit telinga jer...sekali bila ada band anak melayu yang main thrash camgini...rilis demo dengan produksi rakaman yang pro...lagu sedap...rilis kat Australia lak tu...mak aii...rasa bangga la pulak...apa yang aku tak leh lupa...bebudak yang tak metal pun sibuk nak dengar lagu Metallurgical...part yang ulik mayang tu la...masuk part berdentum tu dorang pening kepala...haha...



Seingat aku cover kat kaset demo yang asal tak sama macam yang diriliskan kat Malaysia ni...aku pun tak pernah ada versi asal...dulu biasa la dubbing atas dubbing...cover pun ntah berapa kali photostate...(aku rasa Bentara Krenmaut ada kaset demo asal ni...korang selongkar la blog dia cari sendiri....)



Bila demo ni diriliskan secata atas tanah kat Malaysia oleh syarikat rakaman VSP...memang berebut la semua beli...siap ada dapat poster lagi...dulu tampal kat bilik tido aku...abis dah mak aku koyak bila dia buat makeover kat bilik tu...sayang arrr tak simpan...kalau aku tak silap...kaset ni memang meletup la kat pasaran sampaikan label besar EMI pun sign dorang...apa tak...yang tak metal pun beli..(ni kes benar...budak kampung aku sorang ni...dok kemaruk dengar intro ulik mayang tu siap beli kaset lagi...pastu paling tak boleh blah...kononnya dia ingat bila dah dengar Metallurgical dan jadi metal sangat la konon...pastu dia gi beli Napalm Death Utopia Banished...gila...dia ingat muzik Napalm Death ni macam Search agaknya...tobat pastu tak beli lagi kaset2 metal dah...sampai sekarang kaset tu ada pada aku...haha...

Apa yang menarik bagi aku...Cromok ni agak berlainan dari band2 thrash lainya...tak kira la band mat salleh maupun melayu nak jadi mat salleh...sound dorang unik...ada elemen2 kemelayuan...bukan takat Ulik Mayang kat lagu Metallurgical ajer...dengarkan lagu2 lainnya contoh macam Misty dan Journey...muzik berat tapi memang penuh ngan lengok melayu...tu yang unik tu...formula ni jugak la yang menyebabkan album2 mereka terjual dengan jayanya walaupun lagu tak pernah keluar radio pun...



Cd ni pulak aku tak sure keluar tahun bila...kat inlay cd tak tulis...aku pun tak ingat tahun bila aku beli...semua 8 lagu sama macam versi kaset...cuma ada tambahan lagu Metallurgial dan Misty versi live...ikut kat inlay dirakamkan pada July 1992 di Life Centre...apa yang aku perasan versi live ni tempo dia agak slow skit...tapi solo gitar Karl memang terbaik la...(dulu2 aku pernah terbaca dia ni peminat Helloween dan Malmsteen...tu pasal solo2 dia memang melodic...)

Aku Cromok ni yang betul2 follow sampai album Forever In Time ajer...yang lepas2 tu ada gak yang aku beli kasetnya...tapi tak berapa dengar sangat...tapi baru2 ni aku beli Cromok Anthology...konon2nya macam boxset la...tapi hampeh...memang ada 6 cd untuk semua 6 album Cromok...tapi langsung dalamnya takder info maupun gambo...menyampah betul aku ngan syarikat rakaman Malaysia ni...tau nak untung ajer...memang hampeh!!!...nanti la bila2 rajin aku tampal sini...

15 comments:

  1. suara penonton yang menjerit2 kat dalam metallurgial dan misty tu salah sorangnya adalah suara merdu gua. gua ada kat mini konset diorang kat life centre tu. harharhar!
    second lead diorang malam tu(gitaris pinjam)paling hampeh! macam tiang pagar!

    sungguh seronok mendengar lenggok muzik melayu yang sangat kuat dalam album neo-klasikal thrash metal buatan malaysia ni( boleh ke dilebel neo klasikal? )

    journey

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro ad xalbum ni jual dkt sy atau rakam album ni dn jual dkt sy...lagu another you pun ad...

      Delete
    2. Klu sesiapa nk jual demo ni wassap sy ke no tel sy 0192711658

      Delete
  2. Susah wooo nak dapat demo asal image of purity ni..

    ReplyDelete
  3. huu aku suka baca tulisan ko ni..

    eh, orang kampung ko punye cerita pasal beli kaset metal tu lawak la.. ketawa aku sorang2..

    zaman dulu cam gitu, trial and error kena beli kaset, tak cam skarang bleh try kat youtube dulu haha

    ReplyDelete
  4. lama tak tgk versi kaset tu..abg aku punya pun ntah siapa yg kebas..huhuhu..album terbaik dari diorg.

    EMI pun ada re-riliskan album ni, siap intro ulek mayang suara pompuan lagi + lagu baru diorg masa tu.

    Versi Box-set-konon tu mmg hampeh. Tu versi-bikin-duit sebenarnya, bukan versi nak hargai album2 diorg. Info tak bnyk dlm tu.

    ReplyDelete
  5. Aku nyaris nak terbeli boxset tu. Album metal malaysia terbaik ni aku rasa

    ReplyDelete
  6. apa pulak susah nak dapat demo asal... aku ada apa http://krenmaut.blogspot.com/2009/03/cromok-image-of-purity-demo-1990.html

    hahaha

    ReplyDelete
  7. yg unikny cromok ni pada solo chot yang bermelodi..kalau ko perasan stail permainan dia espeseli solo byk pengaruh john search..cuba dgr solo2 john masa L&B & MMDUT..mesti ko terperasan sebab dia big fan of john

    ReplyDelete
  8. legend..

    time cromok aktif,..chot bertapa...
    skang chot tgh aktif..cromok plak bertapa..huhu

    ReplyDelete
  9. Dulu aku suka ngan lagu :
    Juhuk Apek
    Juhuk Juruk
    Juhuk Ames
    Juhuk Raya...

    Tah apa maksudnya.

    ReplyDelete
  10. Kalau ada yang jual kaset demonya whtap saya 0138711289

    ReplyDelete
  11. Aku ada yg keluaran prime music sebijik macam demo punya kulit album.Nak tahu prime music ini adakah bootleg atau pirate sebab sound sedap

    ReplyDelete