Wednesday, December 15, 2010

Mustaine: A Heavy Metal Memoir




Ini memang wishlist aku untuk tahun 2010....sejak aku dapat berita yang Dave Mustaine akan terbitkan buku autobiography...memang hari2 aku check kat ebay kot2 akan terjumpa dengan harga yang murah...harga kat amazon mahal...nak harap buku ni masuk Malaysia ntah bila ntah...mungkin aku agak bernasib baik kali ni...kebetulan ada seller dari Greece jual dengan harga yang murah...campur postage dalam RM60++...hardcover dan baru pulak tu...dan boleh pulak takder orang lain yang bid...memang rezeki aku la...



Pertama sekali...aku memang minat Megadeth dan Dave Mustaine khususnya...dekat 25 tahun dah...so kalau ada bias sana sini tu korang paham2 jer la...secara keseluruhannya bagi aku buku ni memang best...lebih best dari "I am Ozzy"...mungkin pasal aku tak follow Ozzy macam mana aku follow Megadeth...iyer memang aku bias...tapi sebagai fan yang membesar dengan muzik beliau...memang aku tak sabo2 nak mengabiskan buku ni...sampaikan orang rumah aku sound kat anak2..."abah awak tu ada exam ker...tak stop2 mentelaah buku"...heheh...

Nak review aku tak pandai susun ayat...so aku bantai jer la yer...kalau korang nak baca pasal macamana proses rakaman album2 Megadeth...macamana Mustaine praktis/belajo main gitar..tu korang salah tempat...buku ni lebih kepada kehidupan peribadi beliau...luahan hati beliau...tapi jangan bimbang...banyak jugak kisah2 di sebalik Metallica dan Megadeth...gaya penceritaan pun menarik...lawak pun lawak...dapat rasa kejujuran dan humblenya orang yang bernama Dave Mustaine ni..



Membaca buku ni mengingatkan aku kepada lirik lagu Sweating Bullets..."Hello me...meet the real me..."...inilah Mustaine...kata2 dan ego beliau memang selalu menimbulkan kontroversi...tapi inilah yang unik dan menariknya tentang beliau...paling menarik dan tentu2 pasal Metallica kan...sepanjang buku ni dapat aku rasakan Mustaine akan sentiasa mengingatkan kita beliau adalah sebahagian dari Metaliica...memang dia tak leh lupa pasal Metallica ni...semua benda yang dia buat mesti nak lawan Metallica...tapi ada bagusnya jugak kot...kalau tak pasal nak berlawan ngan And Justice for All dan Black album...tak ujud la album sebagus Rust in Peace dan Countdown To Extinction...yer tak?..dia berubah arah main pop metal dengan album Cryptic Writings dan Risk pun pasal Metallica...


antara luahan perasaan Mustaine pasal Metallica...memang bahan bacaan menarik..

So...kalau korang peminat Metallica...buku ini wajib korang baca...terutama bab2 Metallica vs Megadeth tu....boleh baca Mustaine's punya side of the story...kisah2 disebalik penubuhan Metallica dan dia ditendang dari Metallica...komen2 dia pasal Lars,James,Ron McGovney,Cliff Burton dan Kirk Hammett...yang kekadang buat aku ketawa sesorang...tak sangka James tu muka ganas..tapi penakut jugak orangnya...memang aku suka baca bab pasal Metallica ni...agak detail jugak dia cerita...baru aku tau kenapa zaman Metallica dulu walaupun dia bukan penyanyi...tapi atas stage...dia yang bercakap bukannya James...jugak kisah dia tak puas hati Kill Em All guna lagu2 dia...dan teori dia Enter Sandman tu ciplak dia punya idea...


t-shirt somewhere in time tu..

Buku ni ada sikit2 persamaan macam "Scar Tissue"...kerana sebahagian besar buku ni menceritakan macamaner beliau berusaha untuk mengatasi masalah ketagihan...keluar masuk pusat pemulihan...cuma yang bezanya Scar Tissue banyak cerita 18sx...tapi Mustaine tak...tak sangka pulak rockstar macam dia hanya pernah kawin sekali dan kekal sampai kini...setia sungguh mamat metal ni...dan boleh tahan jiwang...lagu The Hardest Part of Letting Go..Sealed With a Kiss tu dia buat untuk wife dia...tapi wife dia tak suka pun lagu tu...heheh..

Zaman aku budak2 dulu...aku selalu anggap Mustaine ni Superhero dalam dunia metal...semua benda mesti metal...tak sangka pulak aku kehidupan beliau tak banyak beza ngan kita semua...beliau pun manusia biasa...siapa sangka lagu kawin dia The Living Years dari Mike & The Mechanics...haha...tak metal langsung...tapi lagu tu memang sedap...aku pun suka...orang rumah dia pun hanya orang biasa...bukan groupies bukan model...dah tu langsung tak minat metal...siap kena layan dengar lagu2 country setiap kali naik kereta ngan wife dia...dia memang tak minat country...dan lagu country jugak la jadi penyebab album Countdown To Extincion tak dapat no 1 kat US...kalah kat bapak Miley Cyrus...Billy Ray Cyrus album Some Gave All yang ada lagu "Achy Breaky Heart"...karma kot...lawak baca bab ni..



Antara perkara2 menarik lainnya dah tentu2 la pasal kerapnya bertukar anggota Megadeth...kalau dulu dia kena pecat...kini dia pulak yang tukang pecat orang...dadah memang antara punca utama....dia sendiri hidup kucar kacir pasal dadah...isu ketamakan band member...Junior pun kena "a pathetic, ungrateful asshole" pasal kes saman menyaman tu...haha...cerita pasal gitarist2 Megadeth pun menarik jugak...pasal Marty Friedman pun ada....sayangnya cerita2 selepas dia buat comeback lepas kes tangan dia pulih tu tak banyak...mungkin tak muat buku kot nak tulis semua...satu lagi korang baca pasal yang dia tak nak share satu pentas ngan Rotting Christ tu...ni pun lawak...

Mustaine ada black belt beb...Phil Sandoval gitarist Armored Saint pernah patah kaki kena penerajang dia...kaki gaduh jugak Mustaine ni...tapi dapat kita rasa la...akhir2 ni dia slowdown sikit...dah kuat agama la kan...sayangnya buku ni hanya cerita takat album Endgame ajer...kalau tak dapat gak kita baca komen dia pasal kongsi pentas ngan Metallica masa The Big Four Tour tu hari...tentu best...



Apa apa pun....Kesimpulannya...buku ni MESTI BACA!!!...terutama kalau korang peminat Megadeth la kan...memang aku rekomen 100%...cukup menghiburkan....

Apa yang aku dapat bila baca buku ni?...ni dia..

Megadeth > Metallica

huhuhuhu...

14 comments:

  1. BESTEST!!! Aku tengah ngabihkan buku The Bloody Reign of SLAYER.

    ReplyDelete
  2. ...deep down, memang gua respek how abang Mus bikin Megadeth sampai jadik 'bigger than everything', mungkin juga gua setuju sesetengah benda dia lebih hebat dari Metallica.

    tapi biar apa pun cerita yg gua baca dan 'akan' baca, nothing boleh bikin gua teruja tentang muzik selain Metallica itu sendiri.

    ReplyDelete
  3. wah... banyak info ko dah taip ni haha. best best best aku suka.

    nanti la kalo kat librari ada aku pinjam..

    ReplyDelete
  4. TQ review bro. Akan dibeli secepat mungkin. Aku punya mood kadang2 rasa Megadeth > Metallica kadang2 sebalikya...Megadeth=Metallica pada aku.

    ReplyDelete
  5. syed.. 15 feb ni sila bawak ke singapore.. wa nak pohtostat.. ekeke

    apapun outstanding review!

    ReplyDelete
  6. bersama pada mulanya, kendian sesi kata mengata yang panjangggggg... kendian bersama balik atas pentas sonisphere Big Four Tour.
    phew! satu kisah dalam dunia metal yang mengujakan antara megadeth dan metallica

    in my darkest hour

    ReplyDelete
  7. boleh nak comment? hehehe
    cerita pasal dave mustaine, aku suka pasal maskot diaorg vic rattlehead tu..bagi aku itu classic...
    aku tengah kumpul baju2 megadeth yg lama lama, paling best ada gambar vic kat depan ...

    mp3 album megadeth semua ada dlm playlist aku, cuma skip utk album RISK je...
    video concert megadeth yg lama2 pon ada..

    pernah tgk dlm youtube, masa satu concert tu, mustaine marah sangat sebab ada masalah guitar sound yg tak menjadi. marah punya pasal, gitar tu terus dibaling ketepi masa tgh perform lagu kat atas stage...teruk gak tengok dia naik angin..

    ada satu lagi dia explain pasal kenapa dia tak banyak bercakap masa live show...

    banyak lagi laa..

    ReplyDelete
  8. mohd...xder hal...rajin2 la komen...

    ReplyDelete
  9. Gua cari buku nih tak jumpa2 di pasaran. Adeh la... best lak tgk gambar-gambar dalam buku ni. Megadeth rules!

    ReplyDelete
  10. Mohd Shahrir...takat ni mmmg tak jumpa kat pasaran tempatan...cari kat ebay atau amazon jer la..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mmg minat dgn frontman megadeth ni,mmg aku respect cara dia n teknik dia solo gitar,jarang sekali dia wah wah solo dlm album2 yg megadeth terbitkan... Wlw mcm manapun bg populariti megadeth tidak dpt menandingi metallica tetapi muzik dan instrumen megadeth lg power dari metallica even ada part2 lagu yg james boleh solo....5🤘🤘🤘

      Delete