Thursday, February 3, 2011

Chariot - Warrior

Dah lama aku cari video klip lagu ni...akhirnya terjumpa jugak...kalau korang pernah membesar di zaman tape video vhs...minat rock pulak tu...tak sah kot kalau korang tak pernah tertengok tape video ni...



Tape video ni rilis pada tahun 1987...kalau aku tak silap aku beli kat Holiday Plaza JB...zaman tu boleh kata hampir tiap2 hari aku ulang2 bukak video ni...maklum la...tu la 1st time nengok video Iron Maiden...lagu Stranger In A Strange Land...Megadeth Peace Sells...But Who's Buying?...Judas Priest Hell Bent For Leather...Poison Talk Dirty To Me...Stryper Calling On You...Waysted Heaven Tonight...Whitesnake Still Of The Night dan banyak lagi la...

Tapi majoriti lagu2 dari tape video ni memang senang nak cari sejak ujudnya zaman youtube...tapi ada satu lagu tu yang puas aku cari tak jumpa2...akhirnya 2,3 hari lepas ni terjumpa jugak akhirnya....lagi tu adalah Warrior dari kumpulan Chariot...



kumpulan ni konpem ramai yang tak tau....korang cari kat wiki pun tak jumpa...kalau tak pasal video Kerrang Kompilation ni...aku pun tak tau...sebenonya dorang ni ujud masa zaman2 NWOBHM....seangkatan Maiden,Saxon,Diamond Head tu semua...aku memang suka band2 zaman NWOBHM...tapi kalau korang rajin google...ada jugak la jumpa info pasal dorang ni walaupun tak banyak..



Tapi apa yang aku tau vocalist/gitarist dia tu Pete Franklin lepas dari Chariot menubuhkan kumpulan Dirty Deeds...band pertama yang Steve Harris dan Rod Smallwood ambik jadi artis untuk label dorang Beast Records pada pertengahan tahun2 90an...dan Dirty Deeds jugak pernah jadi supporting act untuk tour Iron Maiden pada tahun 1998...

Apa2 pun jom layan lagu Warrior ni...lama giler aku tak nengok video ni...maklum la kat rumah pun mana nak ada lagi vhs player ni kan...ntah2 tape aku ni dah rosak kot...versi video kerrang ni versi live...aku lebih suka versi ni berbanding versi ori kat album...pasal yang ni soundnya lebih heavy...nengok ni betul2 buat aku terkenang zaman2 sekolah menengah aku..ada satu kawan tanya...ni Metallica ker ni???...maklum la si Pete Franklin ni nyanyi sambil main gitar...pakai V lak tu...zaman2 80an tu mana la nak nengok rupa Metallica kan...heheh...



3 comments:

  1. ..time tu kat tempat aku memang payah nak jumpa benda2 cmnih...dapat gambar band rock pun pusing keliling tunjuk kat kawan.hehehehe..

    ReplyDelete
  2. pure brit rock band! tengok mukapun dah tau british!
    yeah! penah tengok story band ni dulu.

    ReplyDelete