Wednesday, February 2, 2011

Tattooed Millionaire

Pejam celik pejam celik...dah februari dah...takder apa aral...tinggal 2 minggu jer lagi ni...nak kasi panas...jom cerita pasal sebuah lagi album dari tahun 1990...kali ni memang ada kena mengena dengan peristiwa yang akan berlaku 2 minggu lagi tu...Tattooed Millionaire...album solo pertama Bruce Dickinson...



Tahun 1990 adalah tahun2 yang aku mula slow down dengan Iron Maiden...bila Bruce Dickinson buat album solo aku takder la beriya2 nak dengar sangat pun...pengalaman aku dengan album solo Adrian Smith and Project (ASAP) dengan album Silver and Gold memang mengecewakan...dulu2 memang aku tak suka betul Silver and Gold tu...bunyi pop ajer...tapi sekarang boleh la terima skit2...cuma sayangnya aku dah hilang kasetnya...tak per lah....gambo dalamnya pun boleh buat malaikat tak masuk rumah...heheh...(kalau korang pernah nengok kaset/cd ASAP ni mungkin korang paham la apa maksud aku...ada kawan aku mat death metal tanya...ko ni beli kaset ni pasal gambo ker atau memang ko minat artis ni...pasal album ni tak metal langsung dan member aku ni memang tak minat Maiden dan tak kenal Adrian Smith...hahaha...ok..ok...tu cerita lain...ni pasal Tattoed Millionaire...

So bila Bruce buat album solo...aku dah agak ini konpem mesti bukan macam Maiden...aku takut macam ASAP jer...sebab tu aku tak beli pun masa mula ianya di keluarkan...tapi bila 1st time aku dengar kawan aku punya...best jugak lagu2nya...walaupun ianya bukan macam Maiden...lebih komersil...tapi tetap rock...tak la pop sangat macam ASAP...aku tau ramai jugak peminat Maiden yang tak suka...tapi masa album ni rilis...Bruce masih dalam Maiden...takkan dia nak buat album yang bunyi Maiden kan..mesti nak lain...dan aku suka bila dia pilih buat album konsep hard rock...



Tu jam tak kenal pun sapa Janick Gers...1st time aku dengar lagu Tatooed Millionare buat aku teringat lagu Def Leppard era Steve Clark...aku selalu terpikir kalau Janick ni la yang join Def Leppard ganti Steve Clark bukannya Vivian Campbell...mesti Def Leppard tak jadi AOR macam sekarang kan....mesti best...ntah mana pegi ntah Vivian Campbell zaman Dio tu...dia join Def Leppard terus jadi bosan...pada aku...Def Leppard memang dah mati lepas Steve Clark mati...kalau John Sykes yang ganti pun best kot..iskh...iskh...salah chanel lagi aku ni...back to topic please....heheh...

Aku rasa ramai tak suka Janick Gers bukan pasal masalah dia tak terer...tapi pasal dia ganti Adrian Smith...sapa2 yang ganti Adrian pun pasti die hard fan tetap tak suka....Aku suka kerja gitar Janick dalam album ni...best...semua lagu hasil kolaborasi antara dia ngan Bruce...agak melodic semua lagu2nya...tapi tak sure pulak mungkin kah pasal album ni dia dapat join Maiden kemudiannya...



Dalam album ni vocal Bruce agak rilek sikit...bersesuaian dengan konsep hard rock...satu2nya lagu yang aku rasa ada feel Maiden adalah lagu track pertama Son Of A Gun...best betul lagu ni...memang aku suka...lagu lain yang aku suka sangat selain Tattooed Millionaire yang catchy giler chorusnya tu adalah Born In '58...ni lagu kisah peribadi Bruce...aku suka lirik dia...3 lagu ni memang aku cukup suka...dan jugak lagu cover All The Young Dudes...aku bias...aku suka versi ni dari yang ori atau pun versi David Bowie...hahaha...

Kalau nak dengar Bruce Dickinson versi hard rock...memang ini lah albumnya...album2 solo Bruce selepas dari ni memang tak der dah bunyi camgini...aku suka album ni...kalau tak...takkan la lepas kaset aku hilang...aku berusaha carik jugak cdnya...


5 comments:

  1. best2 baca perenggan pertama, tiba2 kluar bunyi gitar kelam kabut nak slowdown volume...

    ReplyDelete
  2. first time dengar... tepuk dahi hahaha...

    ReplyDelete
  3. Aku pon soka ini albom. Dia cover all the young dudes mmg sedap.

    ReplyDelete
  4. aku suka kaset ni time baru keluar..

    pasal berlainan dari Maiden,
    aku nye teori waktu tu kalo berlainan maknanya Bruce boleh hidup dua alam.
    Ada time untuk Maiden, ada time untuk solo.

    ReplyDelete
  5. ..aku merasa tengok Jenick Gers masa dia main untuk Gillan & The Band kat Stadium Negara..hebat memang hebat...Vivian Campbell keluar Dio aku menyumpah sakan..aku rasa dia cuma bazirkan talent yang dia ada dengan memilih salah band..pastu pun aku dah tak dengar Def Leppard..hancuss...

    ReplyDelete