Saturday, February 19, 2011

Iron Maiden Live In Singapore 15th Feb 2011 Pt 2


Sambung dari entry sebelumnya...

Ngam2 aku masuk stadium...band opening Rise to Remain abis main...bagus...aku datang nak nengok Maiden...bukan yang ngarut2 ni...tak kisah la vokalistnya anak Bruce Dickinson ker apa...heheh...jam lebih kurang pkl 8.30 malam...tengok kat seat row T09...aku dah nampak muka yang aku cam...walaupun takat nengok gambo tak pernah bersua muka...(ceh!..macm zaman2 berpenpal buat blind date...hahaha)...sapa lagi tak lain tak bukan 2 orang blogger/forumner MTM hensem dari Sabah...Jairo dan Ijau....huhu..

Kat atas stage masih lum nampak tanda2 nak start...Jairo sempat bagitau..."ko tak rugi apa2 pun masuk lambat...opening act tu band metalcore..konpem bukan taste ko..."...haha...tepat sekali...mungkin bosan menunggu...tetiba crowd atas belah kiri start buat mexicam wave...pergh!!!!3,4 round jugak aku terlibat sama...rasa macam nengok bola la pulak...memang happening la...

Yang bestnya rasa Indoor Stadium tu macam dah kat Malaysia la pulak...mamat2 row belakang aku pekat loghat utaranya...konpem budak Malaysia...bendera Malaysia jangan cakap la...sekurangnya ada 3 beso2 yang aku nampak termasuk satu dari geng2 Singh...respek arrr!!!....tu belum yang Sabah, Kelantan dll...sayangnya Bruce tak sebut nama Malaysia bila dia cerita pasal crowd yang datang...walaupun terang2 bendera Malaysia depan mata dia...memang kalau dia sebut aku nak menjerit dah...sayangnya dia cuma sebut japan...india...hmmm...mungkin dia tak kenal bendera Malaysia kot...konpius belang2 tapi bukan US....tapi dengonya masa kat jakarta dia sebut Malaysia...mungkin dia dah berlajo yang belang2 bintang besar satu tu bendera Malaysia...hahaha...

Crowd memang pack...masa aku masuk area belakang Pen A & B masih kosong...tapi bahagian atas memang dah pack dah...menjelang lagu Doctor Doctor berkumandang...memang dah full house dah...rasanya tiket sold out kot...pasal masa kat kaunter tiket Sistic aku terdengar awek jaga tiket tu cakap tiket abis...yang bagusnya duk atas..dia takder pagar2...so korang boleh jalan2 keliling stadium takder hal punya..korang boleh suka2 nak berdiri mana asal jangan kena marah block view orang dah ler...ni indoor stadium...so takder la beso mana...ko duk atas pun still clear nampak muka sesorang...

Lebih kurang pukul 9 pm...Doctor Doctor start...pastu Satellite 15...ni jam Maiden tak keluar lagi...tapi crowd dah start mengiler dah...bila start The Final Frontier...semua yang duduk serta merta berdiri termasuk la aku...macam tak percaya pulak depan mata ada Bruce,Adrian,Steve,Dave,Nicko dan Janick...perghh!!!..priceless....ayat pertama keluar dari mulut Jairo "sebijik macam cd"....huhuhu...

Pasal aku dah tau apa setlistnya...mesti sama ngan Moscow punya...memang takder surprise2 la...so aku dah boleh agak lepas ni lagu apa yg dorang main...time keluar lagu2 lama...The Trooper, Fear of The Dark, The Evil That Men Do dan Iron Maiden....memang aku berdiri dan singalong...time lagu2 baru album Brave New World keatas...aku duduk kasi rehat kaki dan tekak...heheh...sambil menumpukan seratus peratus apa yang berlaku kat atas stage...benda bukan selalu berlaku...aksi2 yang selalu nengok kat video dan dvd kini terhidang depan mata....priceless...iyer...kali ke2 aku taip perkataan ni...

Paling aku emosi bila dorang main 2 minutes to Midnight la...lagu ni memang banyak kenangan...lirik depan belakang aku hafal...maklum la dah 26 tahun rasanya tak pernah setahun pun yang aku termiss tak dengar lagu ni...terpukau nengok Murray dan Adrian menyolo depan mata...priceless lagi...ahhhh...kira lagu ni penyelamat la selepas aku sikit frust dorang tak main lagu2 dari album Somewhere in Time...bak kata Hafiz "Kenapa yer?"...

Sejak aku tau setlist Moscow...memang berulang2 kali aku dengar The Final Frontier,El Dorado,Coming Home,Where the Wild Wind Blows dan Talisman....supaya aku lebih familiar ngan lagu2 ni...tapi still aku masih blur all the time...haha...part2 korus jer aku tangkap...tapi memang aku nak tau camner Bruce bawak Talisman...lagu ni susah ooo...banyak part2 tinggi...ada mamat dari moscow cakap Bruce tak sampai masa bawak lagu ni kat moscow...tapi betul...terkial2 gak Bruce bawak...maklum la bukan muda lagi pun...lari sana lari sini lagi...giler energy dia...makan apa la agaknya...overall aku puas hati la...walaupun banyak part2 nada rendah aku tak dengar jelas suara dia...sound dan crowd kuat sangat kot....

Tapi kalau nak nengok paling energetic punya performance dah tentu2 la si Janick...apa yang korang pernah nengok kat video/dvd...itu lah apa yang boleh nampak kat Janick malam tu...apa jer yang dia tak buat...melompat...baling gitar...pusing2 gitar kat tengkuk...main2 ngan Eddie...dengan Bruce...macam2 aksi pegang note...pergh...classic Janick!!! priceless lagi...hahaha...tapi paling teruja bila nengok Steve Harris buat aksi machine gun tu...aksi ni dulu kecik2 selalu nengok kat gambo2...siap aku lukis aksi ni kat buku2 sekolah lagi...akhirnya...dah tua2 baru dapat nengok depan mata...tak priceless ker namanya tu...perghhhh....

Tapi sayangnya duk atas ni...tak dapat nak nengok Adrian ngan Dave menyolo dekat2...paling hampeh mamat yang jaga skrin beso tu...taraf2 siaran RTM la pulak...bila Adrian menyolo dia fokus Dave...bila Dave solo...dia fokus Janick...bila Janick solo dia fokus Adrian...adoi...potong betul...tension aku...

Satu lagi yang patut aku sebut masa lagu Iron Maiden dimainkan...macam biasa Eddie muncul dipentas...fuyooo....sekali lagi aku jadi kanak2 ribena yang riang...Eddie siap pegang gitar....malas dah nak sebut priceless...tapi taip jugak...hahaha...

Lain2 lagu yang dorang bawak adalah Dance Of Death,Blood Brothers dan Wickerman...ni semua lagu2 yang aku nengok sambil duduk...huhu...bukannya tak tau...tapi dia punya feel tu tak macam bila aku dengar lagu2 lama...lagu2 zaman aku membesar...how i wish lagu2 diganti ngan Wasted Years,Alexander The Great,Stranger In A Strange Land...tak pun Can I Play With Madness...mungkin time dorang turun Malaysia kot...mana tau..

Sepanjang masa konsert tu memang aku sibuk rakam video la...ambik gambo la...tapi bila part encore...aku tau ni lagu2 last...The Number Of The Beast ,Hallowed Be Thy Name dan Running Free...aku simpan terus kamera...aku just singalong and enjoy the moment...enjoy puas2...moment yang aku tak tau ntah bila ntah nak jumpa lagi...sekejap betul rasanya 16 lagu bersamaan 2 jam...lebih kurang pukul 11 pm...Maiden meninggalkan pentas...Nicko yang paling last tinggalkan pentas...akhirnya nampak jugak wajah dia setelah hampir 2 jam tersorok belakang drum...rasa macm tak percaya pulak dah abis...sekejap bebeno rasanya...

Apa lagi yang aku nak aku katakan...memang aku puashati...sound system best...walaupun kekadang rasa macam kuat sangat...nyaring...berdentum telinga...tapi takder la bunyi solo gitar tak dengar (macam Kid Search...heheh...)...lighting terbaik....satu yang aku tak pernah nengok dalam mana2 persembahan live kat malaysia...set-up pentas mak aii...walaupun sebenonya simple...tapi kena ngan lampu semua memang nampak grand giler....memang puas!!!!...

Apa2 pun maaf la pada kawan2 yang tak sempat nak jumpa...maklumla esoknya aku kerja...tapi seronok jugak dapat jumpa Jairo,Ijau dan Hafiz Changingseason...sampai JB lebih kurang pukul 1 am lebih dah...sempat la pekena roti telur kat BBU dengan Hafiz sebelum dia bertolak ke Kuantan...kesian dia kena balik Kuantan malam tu jugak....

Aku sampai rumah dah pukul 2 lebih dah...pukul 3 tido dan pukul 6 dah bangun dah...pergi kerja dengan mata yang rabak dan suara yang serak....tapi apa adahal..yang penting aku puas...Ini memang the best konsert la...dah boleh pencen kot?...hahaha...


*sorry tak der gambar sangat...duk jau...kamera murah...mana la boleh zoom close-up dekat2....

**Ingatnya nak upload video...tapi line tenet aku slow giler nak upload...nanti la...mungkin aku upload kat youtube jer kot...

7 comments:

  1. bila dorg start main lagu 2MTM mmg aku dah simpan camphone... aku xnak buang masa amik gmbr (lgpun camphone aku cikai je) sbb aku nak enjoy berMAIDEN!

    disebabkan kita duduk row yg sama, cerita ko lbh kurg mcm cerita aku je kan? minus cerita rise to remain...

    ReplyDelete
  2. Memandangkan "Price" tertulis 6 kali.... itu tandanya memang aku tak dapat hadir konsert ni.

    Priceless experience, ignoring the price you have to pay.

    Ok, total ayat price setakat komen aku ialah 10 kali.

    ReplyDelete
  3. ..Apa yang ko kata pasal Jenick Gers aku percaya..Sebab aku dah tengok dia perform kat Stadium Negara masa dia main ngan Gillan...Lompat,baling,pusing gitar,main Fender dengan bunyi yang pelek2...siap panjat tiang sportlight sampai atas sambil gesel gitar tu kat tiang lagih!Perghh...ade ke dorang nak turun KL pun entah...

    ReplyDelete
  4. aicece.. ada jugak penglibatan aku dlm komentar kau.. priceless!!! haha

    ReplyDelete