Friday, August 12, 2011

Dirty Rotten Filthy Stinking Rich

Ok la untuk tak menghampakan permintaan seorang bapa yang sedang berpuasa (malam juga..heheh)...ni entri untuk Encik Jairo...(ada lagi nak rekues ker?...WASP electric circus dah...Skid Row Slave To The Grind pun dah...Poison tak mau ker??...auuuu)



Pertama sekali aku nak cakap....aku rasa ramai mat metal kat luar sana tak ambik serius dan siap mencebik bibir bila sebut Warrant (dan lain2 band hair metal amnya)...kerana imej spandex hair spray gincu pretty boy make-up tebal dorang...tapi kalau kita tolak tepi pasal imej...dengar betul2 muzik dorang...boleh tahan jugak sebenonya muzik dorang ni...

Dirty Rotten Filthy Stinking Rich bukanlah yang terbaik dari genre hair metal....tapi memang ada momentnya...bagi aku sendiri yang membesar di tahun2 80an...membaca Kerrang,Metal Edge dll masa late 80's khususnya...memang aku tak dapat lari dari Warrant...dorang bersama2 Poison dan Skid Row memang poster boy la...selak majalah2 rock tu jam mesti ada muka dorang...

Warrant ni boleh katakan generasi ke 2 hair metal...selepas zaman2 Motley Crue, Twisted Sister, Dokken, Ratt, WASP dll...apa yang aku ingat abang aku yang kenalkan Warrant ni...tu jam setiap kali dia balik kampung sure ada bawak kaset rock baru...tapi sebenonya ketika itu aku dah mula layan metal yang lebih keras...jadi ketika tu takder la beriya2 sangat aku ngan Warrant ni...tapi lagu2 seperti "Down Boy","Heaven", "Sometimes She Cries" "DRFSR" adalah sebab utama aku mendengar kaset DRFSR ni...walaupun tak sebest Poison...kira boleh tahan jugak la..



Dorang bukanlah yang jenis teknikal sangat macam White Lion...muzik dorang simple...heavy gitar...pop...big chorus...catchy...muka mesti hensem...formula band2 hair metal lewat 80an...zaman ni dorang memang top la...mungkin strategi syarikat rakaman menggunakan Beau Hill yang terkenal ngan Ratt sebagai producer menjadi...

Gitarist dia Joey Allen dan Erik Turner tu boleh tahan gak...walaupun tak la sebest gandingan Warren DeMartini dan Robbin Crosby (Ratt)..apa yang aku ingat dulu2 aku suka artwork kat gitar dorang berdua ni...cantik2...tu jam dorang pakai BC Rich kalau tak silap...

aku tak pernah ada versi kaset...pasal tu jam zaman tengah budak sekolah...budget terhad...keutamaan diberikan pada kaset2 yang lebih heavy...Warrant bukanlah keutamaan bagi aku...tapi tetap aku enjoy dengan lagu2 dia...dan bila aku terjumpa cd ni...aku terbeli jugak pasal mengenangkan memori zaman2 remaja aku...terutama lagu Heaven...memang sedap arr...catchy...ntah berapa kali ntah aku guna untuk tuju lagu kat awek...hahaha..



tak kisah la orang nak cakap apa...aku rasa genre hair metal adalah 100% lebih baik dari muzik yang ntahapahapa sekarang ni...dan ikhlasnya aku lebih prefer dorang dari grunge...letih la nak layan emo...rock n roll supposed to be fun...Dirty Rotten Filthy Stinking Rich memang fun party album...

so takder hal beb...aku memang layan Warrant...jom pinjam lipstick bini...heheh..


11 comments:

  1. jadi ko suka lagu tu layan..
    aku tak suka la pasal nak maintain imej terpaksa forgo lagu2 best..

    Warrant ni kan, aku rasa paling aku banyak kali dengar ialah I saw red ( accoustic ) haha.

    Dulu Mark Day tak suka Warrant dia tulis Warrant sebagai ' heavy metal for six year old girls " ke hapa ntah, tapi dia memang pakar Thrash so ok la haha.

    ReplyDelete
  2. yeah sometimes she cries plak tajuk nya.. hahahah thanx buat entri ni.. time ni frankly speak warrant bukan la aku minat sgt aku terbeli pun pasal cover dia ganas hehehe kira try n error punya beli. kalau skid row ngan w.a.sp tu mmg betul melekat la.... ohh boleh request lagi ker??? kalau boleh aku nak infectious groove dan green jelly tak pasti dah buat ker tidak aku try cari kat dalam tag label ngko takder jumpa :) syabas karangan anda semakin mantap!!!

    ReplyDelete
  3. Deaf...album Cherry Pie lagi la banyak kena kutuk...tapi I saw red accoustic version tu memang sedap...kisah benar Jani Lane ni kan...

    Biasa la...budak2 thrash zaman tu semua dok kutuk band2 macam warrant ni...aku nak dengar pun kena time sorang2...kalau tak mampus kena kutuk...poser...hahaha...


    Jai...Infectiuos groove dan Green Jelly???...no problem...ni 2 aku cuma ada kaset ajer...tungguuuuu...

    ReplyDelete
  4. yeah lu mmg true rocker la cayalah!!! \m/

    p/s; suka baca karangan.... hahahahaha

    ReplyDelete
  5. ..masa band2 camni berkembang cam jugak rambut dorang gua dah beralih ke thrash...huhu

    ReplyDelete
  6. "Lane was found dead at a Comfort Inn hotel in Woodland Hills, California on August 11, 2011. The official cause of death has not yet been released"

    RIP sudah sorang lagi rockers...

    ReplyDelete
  7. Warrant was not bad tapi tak melekat. Ada beli CD2 depa dulu.

    ReplyDelete
  8. portdy...betul tu..aku baru tau berita ni ngam2 lepas aku post entry ni...

    ReplyDelete
  9. yeah! b.c. rich memang buat gua meleleh. cantik tul design gitar tu. banyak band thrash dan death guna gitar ni untuk mengoreng ikan atas stage.

    ReplyDelete
  10. takde rebiu cherry pie ke? aku dok cari nak buat reference, nak merebiu warrant ni hhaha

    ReplyDelete
  11. Doc...hahaha...takat ni belum...nanti aku try la...

    ReplyDelete