Thursday, October 6, 2011

Dragontown

Kepada sesapa yang menonton Alice Cooper semalam (iyer...terutama anda En Deaf Angel)...tolong lah kasi review dan bubuh gambo Orianthi Panagaris sekali yer...heheh...

Bila dapat tau Alice Cooper turun Singapore dan dah tentu2nya aku tak berpeluang nak pergi...mengembur kembali koleksi cd/kaset Alice Cooper aku jer yang mampu aku buat...bestnya kalau dapat bercerita pasal yang terbaru Welcome 2 My Nightmare...tapi aku masih belum berpeluang nak mendengarnya...belek2...paling last Alice Cooper yang aku ada ialah Dirty Diamonds...tapi ni versi lanun...kalau yang ori cuma kaset ni..



Alice Cooper - Dragontown

(ini adalah antara kaset2 yang terakhir aku beli...kerana selepas dari ni...tahun 2002 ke atas kalau tak silap...dah susah nak jumpa kaset2 ni...)

Terus terang...10 tahun yang lalu masa baru2 beli kaset ni...ianya bukanlah sesuatu yang aku suka sangat...Alice Cooper ni sentiasa cuba untuk releven mengikut zaman...jangan mengharap Dragontown ni seperti album2 klasik 70an maupun pop metal 80an nya...tapi ianya lebih kepada trend semasa ketika itu...apa lagi kalau bukan campuran alternative,post-grunge,nu-metal dan industrial.

Dragontown selalu dianggap sebagai siri terakhir dari konsep album secara trilogy yang bermula dari "The Last Temptation (1994)" dan "Brutal Planet (2000)" walaupun Alice Cooper sendiri tidak pernah mengiyakan kaitan antara 3 album ni...tapi secara peribadinya bagi aku Dragontown memang ada kena mengena dengan Brutal Planet...dari segi lirik...konsep lagu2nya...memang hampir sama...sayangnya bagi aku...Dragontown tidaklah sebagus Brutal Planet...Dragontown lebih mellow...lebih ringan dan tak banyak killer songs...banyak lagu yang sama jer bunyinya yang buat rasa gatal jer tangan nak forward...



ada 2 jer lagu yang aku betul2 ingat selepas hampir 10 tahun tak dengor album ni...yang pertama lagu parody Elvis Presley tu..."Disgraceland"...ni aku ingat sangat pasal alice nyanyi stail Elvis dan satu lagi lagu slow "Every Woman Has a Name"...aku memang tabik Alice...lagu slow dia memang tak pernah mengecewakan aku...memang berhantu...

tapi tu cerita dulu la..untuk buat entri ni...aku dengor balik....ternyata telinga orang yang dah bertambah tua 10 tahun memang berbeza...hahaha...sekarang aku rasa ok la pulak...walaupun still ada lagu2nya yang aku rasa filler...tapi banyak la jugak yang aku boleh terima...umur memang kekadang memainkan peranannya...nampaknya kena la aku masukan Dragontown dalam list kaset yang perlu aku upgradekan ke cd...tu pun kalau jumpa yang murah2 la...

Apa2 pun aku tetap suka Alice era 80an nya...Constrictor, Raise Your Fist and Yell, Trash dan Hey Stoopid...nak buat camner...dah aku membesar di zaman tu....

5 comments:

  1. tak sempat dengar tapi selalu nampak kat kedai kaset.

    ReplyDelete
  2. alice cooper sangat membuatkan gua sentiasa teruja. personaliti 'shcock rock' yang hebat.

    yeah! alice cooper 80an paling terbaik!

    ReplyDelete
  3. arghh.. alice cooper!! king diamond!! (dialog cerita Zombie Kampung Pisang. meleleh brader.. gua tak kasi can)

    ReplyDelete
  4. Aku ngan sedihnye tak pergi. I have to choose only one and I choose Ular Putih.

    Nak sedapkan hati - aku kerja malam.

    Tapi sedih la haha

    ReplyDelete
  5. alamak...tak dapat la baca review dan nengok gambo Orianthi Panagaris...heheh..

    ReplyDelete