Tuesday, October 4, 2011

Still Hungry

Merujuk kepada entri NI...timbul idea untuk aku bercerita pasal Stay Hungry Vs Still Hungry



20 tahun selepas Stay Hungry...Twisted Sister bergabung semula untuk menghasilkan Still Hungry...iyer...ianya sememangnya album yang sama...susunan lagunya pun mengikut turutan yang sama...Still Hungry adalah rakaman semula yang menurut Twisted Sister ini adalah bunyi sebenar yang dorang mahukan...

Ketika Stay Hungry diterbitkan (1984)...kejayaan Quiet Riot dengan album "Metal Health" dan bermulanya era MTV telah menyebabkan semua syarikat rakaman maukan band2 heavy metal mereka bersoundkan pop seperti album tersebut...sampaikan Judas Priset pun jadi pop dengan "Turbo"...walaupun benda ni memberikan kejayaan kepada Twisted Sister...Stay Hungry meletup...dorang jadi popular...tapi sebenonya dorang tak puashati ngan sound cenggini...dorangkan maukan yang lebih berat...lebih raw...akhirnya pada tahun 2004 lahirlah Still Hungry...

Aku memang excited time tu...dah la dorang baru reunion...tapi bila dengar...aku tak berapa rasa puas hati...ok la...bukan semuanya tak best...ni Twisted Sister beb...band yang aku minat giler...album Love is for Suckers yang orang cakap tak best tu pun aku suka jer....so..takder la teruk sangat sebenonya...lagu2 seperti "Burn in Hell" dan "Horror Teria...Captain Howdy...Street Justice" memang jadi lebih heavy dan lebih power...macam lebih best dari versi ori...



Aku rasa kalau yang jenis 1st time dengar...tak pernah dengo Stay...terus dengo Still...rasanya takder masaalah kot...bunyi bass dan drums dia pun lebih jelas...tapi bagi telinga orang tua yang dah dengo album ni selama 20 tahun...dia punya feel tu takder...tambah malang suara Dee Snider dah tak sepower 20 tahun dulu...banyak lagu2 mengunakan nada yang lebih rendah...menyebabkan aku rasa agak hambar...memang tak feel ahh...kecanggihan teknologi tak semestinya dapat menghasilkan tenaga rebellion zaman dorang muda2...

paling aku bengang dorang ubah lagu The Price (hello...ni all time fav. power ballad aku beb...) vocal Dee Snider paling hampeh dalam lagu ni...nasib jugak Eddie Ojeda masih mengekalkan solo yang asal...lagu slow ni kalau ubah2 dia punya solo memang hilang feel la...

tapi tak kisah la...yang rasa berbaloi baloinya beli Still Hungry ni pasal ada 7 lagu additonal tu...ni pun semua lagu2 B-sides dorang rakam semula...dan yang paling aku suka lagu soundtrack dari filem Strangeland..."Heroes Are Hard to Find"...ni masa baru beli cdnya dulu...asik la aku ulang2 lagu ni..



Apa2 pun kalau dah minat tu...memang kena ada dua2 la...kelemahan Stay Hungry pada aku satu jer...sound dia slow...kena kuatkan volume baru power banding ngan Still Hungry...sikit jer volume dah berdentum dah...ni yang kekadang rasa macam nak kena cari Stay Hungry 25th anniversary edition pulak ni....iskh...


***gambo kaver pun tu pun aku lebih suka Stay Hungry...nampak ganas...walaupun ianya bukanlah kaver yang dorang nak...

6 comments:

  1. original still the best walaupun sound hampeh sebab memori kita lekat dengan yang original.

    Kalau ada ubah2 melodi tu memang rasa nak tarik rambut sendiri.

    ReplyDelete
  2. selalunya versi RE-VISITED ni new listener yg suka...yg kaki old skool paham2 jelah kan..hahaha

    ReplyDelete
  3. video dia memang the best! tak jemu tengok..

    ReplyDelete
  4. muzik rock mengingatkan kita pada kenangan lama tetap segar dalam ingatan walau 25TAHUN telah berlalu!
    banyak kenangan album ni. banyak kali gua lukis mr. heinz 57 tenganga sambil menarik rambut beliau!

    ada orang kata rambut gua cam Mr. Heinz 57. awww!

    WHAT YOU GONNA DO WITH YOUR LIFE?

    i wanna ROCK!

    ReplyDelete
  5. dulu2 zaman sekolah time kantoi ngan cikgu...selalu kena tanya apa la nak jadi ngan awak ni...

    dalam hati meronta2 nak jawap "i wanna ROCK!"....tapi tak pernah pun terucap...hahaha...

    ReplyDelete
  6. YES, a Twisted Sister lover.

    Tapi aku kureng sikit dengar yang redone ni

    ReplyDelete